späť
Surdas prabhu

Strach verzus láska

Strach verzus láska

Surdas das prabhu_strach_BG 5.29_festival Sekaniny 1+2_31.5.-1.6.2019

Haré Krišna. Tam kde je Krišna, tam je víťazstvo. Dobrý večer drahí hostia tohto festivalu. Poprosili ma, aby som dal krátku prednášku. Dlho som rozmýšľal a rozhodol som sa, že vám poviem o boji so strachom.

Dovoľte mi vám povedať jeden krátky príbeh. Stal sa v mojom meste v 2013-tom roku. V jedno kľudné ráno nám vybuchol meteorit nad mestom. Bolo to dosť zaujímavé predstavenie. Veľa ľudí na to nebolo pripravených a zľakli sa toho. Viete si predstaviť, že v meste niečo vybuchlo, všetky domy sa začali triasť a zdalo sa, že prišla vojna, alebo nejaká katastrofa. Sledoval som, že niektorí ľudia, ktorých som považoval za odvážnych, sa báli. V skutočnosti sa stáva často, že keď pozeráme na človeka, tak sa nám zdá, že je odvážny, ale keď dôjde nejaká životná skúška alebo katastrofa, tak sa ten človek hneď bojí. Je jasné, že strach prekáža nášmu úspechu. Strach má často paralyzujúci účinok, ktorý nám robí problémy, správne žiť a konať. Často ľudia vyzerajú pokojne, ale v ich srdci žije strach.

Preto by som chcel venovať túto prednášku tomu, ako sa zbaviť strachu. Budeme mať dve prednášky, dnes a zajtra. Vyzerá to, že nestihnem všetko povedať dnes a niektoré dôležité body budú povedané zajtra. Pozeral som rôzne témy a natrafil som na to, že ľudia v skutočnosti nevedia čo robiť so strachom, nie je veľa článkov na túto tému, ľudia sa o tom nechcú rozprávať. Väčšina tipov v týchto článkoch sa sústreďovalo na sebapresvedčenie, že sa nemáme báť. Chcel by som porozprávať o tejto téme, na základe jednej rady, ktorú dal Krišna Arjunovi. Arjuna bol na bojisku, bál sa a bola dosť veľká pravdepodobnosť, že na bojisku zomrie. No na konci zvíťazil. Krišna povedal túto radu Arjunovi v piatej kapitole Bhagavad Gíty. Čítal niekto Bhagavad Gítu? Tí, ktorí nečítali si môžu skúsiť prečítať. Toto je posledný verš piatej kapitoly Bhagavad Gíty. Šríla Prabhupada, veľký komentátor tejto knihy, nazýva tento verš vzorcom mieru.

 

Tento verš v sanskrite znie takto:

Bhagavad-gíta 5.29

भोक्तारं यज्ञतपसां सर्वलोकमहेश्वरम् ।
सुहृदं सर्वभूतानां ज्ञात्वा मां शान्तिमृच्छति ॥ २९ ॥

bhoktāraṁ yajña-tapasāṁ
sarva-loka-maheśvaram
suhṛdaṁ sarva-bhūtānāṁ
jñātvā māṁ śāntim ṛcchati

 

„Múdry človek, ktorý si Ma plne uvedomuje a vie, že Ja som konečným príjemcom všetkých obetí a pokánia, Najvyšším Pánom všetkých planét a polobohov a priateľom všetkých bytostí, sa oslobodí od hmotných strastí a dosiahne mier.“

 

 

Krišna vysvetľuje v prvej časti tohto verša, že získaš úplný mier, úplný pokoj, ale k tomuto úplnému mieru a pokoju vedú tri etapy. Skúsime spolu rozobrať všetky tieto tri etapy. Predtým, než rozoberieme tieto tri etapy, tak vám poviem, že existujú aj prípady ľudí, ktorí sa neboja, sú úplne pokojní. A bývajú aj prípady, že u človeka je všetko v poriadku, ale má v srdci silný strach. Stretli ste sa niekedy s takýmito prípadmi? Napríklad existujú situácie, že je nejaké nebezpečenstvo a niekto z vašich kamarátov je absolútne pokojný. A stáva sa, že všetko vo vašom živote je OK, ale máte strach v srdci a tento druhý variant sa ľuďom nepáči. Všetci sa chcú ničoho nebáť.

Čo je tá sila, ktorá pomáha človeku sa nebáť? V sanskrite sa nazýva punya, zbožnosť. Môžeme povedať, že dobrá karma. Keď je punya, tak to vedie k tomu, že sa človek prestane báť. V tomto prípade je u človeka v živote všetko v poriadku, ide to tak ako chce, alebo to nejde, ako on chce, ale aj tak to je fajn. Prítomnosť tejto punyi v živote človeka, robí človeka atraktívnym, pokojným, charizmatickým, páči sa iným ľuďom. Ako môžeme získať do svojho života punyu? Krišna to vysvetľuje v prvej časti tohto verša.

Význam spočíva v tom, že človek musí konať správne. Sú to správne činy, ktoré sú zamerané pre dobro všetkých ľudí a výsledkom toho je punya. Inými slovami, človek musí prestať konať hriešne činy. Hriech je to, keď človek robí niečo, čo ubližuje druhým ľuďom. V prípade, že sa človek snaží konať správne, tak, aby to prinášalo dobro všetkým ostatným, tak sa v jeho živote zbiera táto punya.

Druhý bod, ktorému musíme rozumieť je, že musíme byť pripravený, že nás v našom živote budú čakať rôzne ťažkosti – yajna a tapasya. Yajna to sú nejaké dobré činy. Tapasya, to je schopnosť ísť cez nejaké prekážky. Keď je človek pripravený ísť touto cestou a robiť dobré činy, tak k nemu príde táto punya. Môžeme rozobrať nejaké prípady, aby sme videli, ako to funguje.

Príklad: Človek, ktorý pracuje sa bojí, že ho prepustia z práce. Študent sa bojí, že dostane zlú známku. Máte nejaké príklady, čo by sme mohli rozobrať?

Publikum: Smrť

Surdas das prabhu: Smrť, to je prirodzený strach, to je normálna vec. Tento strach zo smrti je prirodzený, ale teraz rozprávame o strachu, ktorý nemá príčinu, alebo nejaký základ, čoho by sme sa nemali báť.

Publikum: Strach z výšky a tmy.

Surdas das prabhu: Pozrite, čo začína robiť človek, ktorý sa bojí? Začína hľadať nejakú ochranu voči tomu strachu, začína niečo robiť. Človek, ktorý cíti silný strach, tak je pripravený urobiť čokoľvek, aby sa zbavil strachu. Je pripravený utiecť z miesta, kde cíti ten strach. Alebo bude prosiť ľudí, aby ho dali nižšie, aby nebol v takej výške, alebo bude prosiť, aby zapli svetlo a bude hovoriť, áno urobím čokoľvek, len zapnite to svetlo. Človek sa intuitívne snaží ísť tou cestou. No on to robí ako následok z reakcií. To je jeho prirodzená reakcia na ten strach, ktorý má. Cieľom je začať konať predtým, ako začneme cítiť ten strach, aby ten strach ani nevznikol. V prípade, že už strach prišiel a je ho cítiť, tak už je neskoro tak konať. Musíme konať predtým ako príde strach. Ak človek robí niečo vopred, tak môže uniknúť príčine toho strachu. Myslím si, že strach z výšky a z tmy nepatrí k tým patologickým strachom.

Napríklad keď sa človek bojí, že stratí prácu, alebo bude zarábať málo peňazí, tak čo by sme mali robiť v takom prípade? Ak človek koná správne, tak aj vie, čo má robiť. Takýto človek je pripravený na prekonávanie ťažkostí a prekážok. Takéhoto človeka budú v práci potrebovať. Ak takéhoto človeka prepustia z práce, tak si nájde uplatnenie v inej práci. Tá podstata, ktorá spôsobuje tento strach je to, že je človek lenivý, nechce nič robiť a chce mať všetko, aj prácu, aj peniaze a chápe, že to nie je možné a tak vzniká tento strach.

Prvé pravidlo boja so strachom: Človek musí konať predtým, ako strach príde. To je to, čo tu vysvetľuje Krišna. V prípade, že človek koná správne predtým ako príde strach, tak tomu strachu unikne. Ak človek nič nerobí a iba rozmýšľa o tom, ako ho môžu prepustiť z práce, tak príde ten moment, kedy ho naozaj môžu prepustiť, ale ak namiesto toho začne konať správne a vopred, tak tá situácia nepríde. Pretože ľudia si veľmi vážia u iných túto schopnosť – konať správne. Najväčší problém tohto sveta je, že máme nedostatočný počet profesionálov. Tento svet nám ponúka veľa rôznych možností, ale keďže človek nechce nič robiť, tak stráca tieto možnosti.

Toto bola taká prvá, úvodná časť. Zajtra sa porozprávame o druhej a tretej etape. Poviem vám ešte jeden recept, ako bojovať so strachom. Musíte nahlas spievať Haré Krišna a vtedy strach odíde, ale to je taká duchovná časť. Čo je veľmi dôležité, Krišna vysvetľuje aj rôzne materiálne aspekty a spôsoby ako bojovať so strachom.

 

Seminár 2

Pokračujeme v seminári, ktorý je venovaný boju so strachom. Včera sme skončili na prvom kroku, ktorý je potrebné urobiť, aby sa človek prestal báť. Trochu sme rozprávali o punyi. Punya je tá sila, ktorá umožňuje človeku nebáť sa. Rozprávali sme o tom, čo by sme mali robiť, aby sme dostali túto punyu. Pamätá si to niekto?

Aby sme dostali punyu, tak musíme postupovať správnym spôsobom a nerobiť hriešne činy. Človek, ktorý koná nesprávne, tak sa bojí. Človek môže takto postupovať v tomto živote a vtedy rozumie prečo sa bojí, alebo človek robil niečo nesprávne v minulom živote a už si to nepamätá, ale nejak podvedome si to uvedomuje a z toho má strach. Bojí sa tých následkov, ktoré môžu prísť. Dá sa to vidieť v horoskope, podľa toho, ako vyzerajú planéty. Dá sa vidieť čoho sa človek bojí a čo spravil v minulom živote, že sa toho bojí teraz.

Niekedy môžeme vidieť aj opačný prípad, keď nejaký človek robí nesprávne činy, ale nebojí sa a je odvážny. Dá sa vysvetliť, prečo sa to tak deje. Napriek tomu, že teraz strach nemajú, budú mať ťažký osud. Skôr či neskôr zahynú. Táto odvaha a istota svojich síl je následkom nejakých dobrých činov v minulom živote a toho, že im zostal nejaký balík tej punyi. Teraz ju používajú, ale skôr či neskôr im ten balík dôjde a vtedy sa o nich osud postará. Dá sa to prirovnať k účtu v banke, buď vkladáme peniaze, alebo môžeme neustále míňať. No v jednej chvíli, keď peniaze dôjdu, tak sa človek stane chudobným.

Videl som to počas toho, keď sa rozpadal Sovietsky zväz. Vtedy bolo dosť veľa banditov, ktorí mali veľa peňazí, robili hriešne činy a ničoho sa nebáli. No ako skončili? Všetkých zabili. Musíme rozumieť, že strach sám o sebe nie je chyba našej psychiky, alebo niečo, čo by sme nepotrebovali. Strach je určený na to, aby ukazoval človeku, že robí niečo nesprávne. Úlohou nie je len sa zbaviť strachu, nakoľko to je dôležitý nástroj.

Napríklad nedávno som išiel autom a v aute niečo pískalo. Spýtal som sa vodiča, čo to celú cestu píska a on odpovedal, že to je olej, tak som sa opýtal, čo je s olejom, na to on hovorí, že je ho tam nedostatok. Rozumiete, keď je v aute málo oleja, tak môže auto prestať fungovať a mohli by sme zastať niekde v strede cesty. Takže to pískanie znamená, že by sme mali ísť na nejaké bezpečné miesto, kde by sme mohli doliať ten olej a odstrániť tú chybu. Je celkom možné, že keby nejaký profesionál vymenil ten olej, tak by zistil, že sú tam ešte nejaké iné problémy a že je potrebné urobiť ešte niečo.

Teraz sa vráťme k strachu, prečo o tom hovorím. Našou úlohou nie je len vypnúť strach, ale aj pochopiť tú príčinu, pracovať s tou príčinou, nie len vypnúť tú kontrolku a ísť ďalej. Ako som povedal, najlepší spôsob ako sa zbaviť strachu je robiť správne činy.

 

bhoktāraṁ yajña-tapasāṁ

Krišna vysvetľuje v piatej kapitole Bhagavad Gíty, že máme robiť yajnu, správne činy. Teraz nehovoríme o nejakej činnosti, ktorá úplne vyčerpá naše zásoby, aby sme boli zničený, ale o takej rovnováhe. Napríklad, ak je človek študent, tak je pre neho najlepšie učiť sa. To je pre neho askéza, ale zároveň je to tá správna cesta. Jemu sa nechce priebežne učiť, chce sa zabávať a utiecť od skúšok. Ak človek pracuje, tak jeho cieľom je nebyť lenivým, stále sa zlepšovať, učiť sa nové veci. Ak máte deti, tak vašou úlohou je starať sa o tie deti. To je ten prvý krok o ktorom sme sa bavili včera.

Niekedy človek robí toto všetko, ale aj tak cíti strach.

Druhá vec okrem správnych činov je poznanie alebo vedomosti. Druhý bod, ktorý nám pomáha niečo urobiť so strachom je poznanie. Napríklad môj duchovný učiteľ ma nazval Surdas das. Surdas das, to je slepý básnik v Rudra sampradayi. Dal mi také meno, lebo on tiež nemal zrak. Niekedy som mal zrak, šoféroval som auto, mal som dobré vzdelanie, ale postupne sa začal zrak strácať. Každý deň som videl o trošku menej. To bolo dosť nepríjemné. Pretože som nevedel, čo bude ďalej. Keď človek nevie budúcnosť, tak to spôsobuje silný strach. Keď nie je poznanie, tak človek začína cítiť strach. Teraz napríklad nemám zrak, ale som viac pokojný a uvoľnený, ako keď som ho strácal, pretože viem, čo to znamená.

Dosť často nepredpovedateľná budúcnosť spôsobuje silný strach. V takejto situácii sa nachádza prakticky každý človek, lebo nevie, čo bude v budúcnosti. Môže sa stať, že bude mať ťažkú chorobu, alebo sa stane nejaké nešťastie. Preto druhý dôležitý bod je to poznanie, ako celý tento svet funguje. Keď začínate rozumieť, ako celý tento svet funguje, tak sa prestávate báť.

Raz som dával v mojom rodnom meste prednášku. Vtedy som už nemal zrak a bolo to tak, že po prednáške vždy niekto ostal a pomohol mi dôjsť domov. Bol to ten, kto počúval prednášku a mal auto. Ten príbeh je, že po jednej prednáške ma zobral jeden človek, po druhej prednáške to bol zas iný človek a na tretí deň nikto neostal a nikto ma neodviezol. Lebo prvý si myslel, že ma zoberie druhý a druhý, že ma zoberie prvý. Toto sa stalo ešte v začiatkoch, keď som stratil zrak, nemal som ešte dosť skúseností, ako sa dostanem domov. No potom som pochopil, že sa nič strašné nestalo a existuje veľa spôsobov ako sa dostať domov. Skrátka som zavolal taxík a išiel so mnou ešte jeden človek. V skutočnosti sa nič strašné nestalo. No vtedy to bola pre mňa skúška.

No ako to je teraz v mojom živote? Teraz už môžem pokojne cestovať aj lietadlom, aj vlakom a nemám s tým žiaden problém. Veľa ľudí nechápe, ako sa to dá – nič nevidí a cestuje lietadlom, vlakom a úplne sám. No v skutočnosti človek potrebuje, aby sa nebál vedieť len dve veci. Prvá je to, že musíme chápať ako funguje tento mechanizmus a konať podľa toho ako funguje, aby sme sa mu mohli prispôsobiť. Druhý bod je, že musíme byť vždy pripravení, že sa naše plány nesplnia.  Jednou z hlavných príčin, čo spôsobuje strach, je myšlienka, či sa splnia moje plány, či sa udeje to, čo chcem. Keď si na sto percent myslíte, že sa váš plán musí splniť na sto percent, tak to v jednom momente vybuchne a prejaví sa to veľmi silným strachom. Preto sú tieto dva body také dôležité. Ak ste na to pripravení, tak bude všetko v poriadku.

Počul som, že ak je človek chirurg, veľký profesionál, veľmi dobre operuje. Zdá sa, že ak ochorie niekto z jeho rodiny, tak to je najvhodnejší lekár, ktorý by ho mohol ošetriť, no v skutočnosti lekári neoperujú svojich príbuzných, lebo sa boja. Boja sa preto, lebo sú pripútaní k výsledku, aby sa ich plán naplnil. Preto, ak je človek veľmi pripútaný, aby sa jeho plán splnil, tak veľmi stúpa riziko sústredenia sa na to a to môže spôsobiť, že sa jeho plán nesplní. Človek takýmto spôsobom privoláva to nešťastie a nesplnenie plánu. Ak si človek povie, že urobí všetko, aby plán naplnil, ale nie je k tomu pripútaný a berie, že sa môže stať, že sa plán nesplní, tak vtedy je väčšia pravdepodobnosť, že sa ten plán splní. Preto ak lekár nepozná osobne svojho pacienta, tak je väčšia pravdepodobnosť, že bude operácia úspešná. Preto sa poznanie v Bhagavad Gíte prirovnáva k Slnku. Ak Slnko stúpa hore, tak osvetľuje všetko navôkol. Vďaka Slnku vidíme všetko čo nás obklopuje a cítime sa lepšie. Predstavte si, že by tu bola úplná tma a niekde v diaľke budú zavíjať vlci. Vtedy sa môže človek báť. No ak bude Slnko, tak sa toho človek nebude báť. Uvidí, že tí vlci sú ďaleko. Toto je ten druhý bod, ktorý nám pomáha zvládnuť strach.

 

Ešte raz si zopakujeme: Musíme mať poznanie a rozumieť, ako funguje tento svet. Musíme rozumieť jemným zákonom tohto sveta, zákonom karmy, zákonom reinkarnácie, iným zákonom, príčinám a následkom. V tom istom čase musíme chápať, že nie všetko musí byť tak, ako chceme. Hocijaký z našich plánov sa nemusí splniť.

Teraz vám poviem tretiu časť toho vzorca mieru, ktorú Krišna hovorí Arjunovi. Tretia časť je ešte jemnejšia, ako druhá. Môže sa stať, že človek postupuje podľa týchto bodov, ale aj tak cíti strach. Táto tretia príčina je najjemnejšia príčina a je to tá podstata, prečo človek cíti strach. Tretia príčina je, že sa človek bojí, že v jeho živote nebude láska. Láska je tá sila, ktorá nám dovoľuje cítiť ochranu a bezpečie v tomto svete. Ak to zovšeobecníme, tak všetky strachy majú počiatok v tomto strachu a to je strach z toho, že ho nikto nebude milovať. Že nedostane lásku. To je taká zovšeobecnená pričíňa, prečo sa to deje.

Nedávno som čítal jeden článok, kde sa písalo, že matka zachránila svoje deti, ale stálo ju to život. Skočila pod kolesá auta, ktoré mohlo zabiť jej deti, to auto zabilo ju, ale deti zachránila. Takýchto príbehov v skutočnosti môže byť veľa. Všetci sa boja smrti. No prečo sa ona nezľakla smrti? Prečo ona necítila žiaden strach? Mala niečo. A čo to bolo? Láska. Pretože, ak by necítila lásku, tak je veľmi málo pravdepodobné, že by skočila pod kolesá auta. Veľmi často ľudia počas vojny robia rôzne hrdinské činy. Sú dosť odvážni napriek tomu, že im hrozí veľké nebezpečenstvo. Ochraňujú svoju krajinu, ale prečo sa to deje? Pretože niekoho ochraňujú a boja sa o svojich príbuzných, ktorí žijú v tej krajine. Práve preto robia tieto hrdinské činy.

Preto problém spočíva v dvoch bodoch:

Človek sa bojí, že ho nikto nebude milovať.
Človek sa bojí, že nebude nikoho milovať.

Takýmto spôsobom sa vzorec mieru o ktorom hovorí Krišna skladá z troch vecí:

 

bhoktāraṁ yajña-tapasāṁ
Prvé čo hovorí – vždy konaj správne, vždy rob správne činy, rob yajnu a tapasyu.

sarva-loka-maheśvaram
Druhé čo hovorí, ty nie si úplný pán života, ty tu neriadiš všetko, ty môžeš plánovať, ale nemusí sa to splniť, je vždy niekto nad tebou a nie si ten kto všetko plánuje a riadi. Musíš pochopiť túto vec, mechanizmus tohto sveta, ako funguje celý tento svet. Krišna hovorí, že On je Pánom, On kontroluje celý tento svet, nie ty. Samozrejme môžeme niečo robiť a aj robíme, ale poslednú bodku tomu dáva Pán. Ak Boh niekoho ochraňuje, tak mu nemôže nikto ublížiť a ak Boh prestane niekoho ochraňovať, tak ho nemôže nikto zachrániť.

suhṛdaṁ sarva-bhūtānāṁ
Tretie, čo hovorí je, že On je Pán a je v srdci každého z nás. On miluje každého z nás.

 

Ak si človek drží v hlave všetky tieto tri body, tak rozumie tomu vzorcu mieru. Takáto je podstata a základ tohto textu, o ktorom som vám chcel povedať.

 

Máte nejaké otázky v súvislosti s touto témou?

 

Otázka: Ako získať lásku?

To je dobrá otázka. Na to aby človek získal lásku, tak musí mať nejakú kvalifikáciu. Aký je problém, čo sa týka lásky? Človek chce, aby ho milovali len tak. Hovorí – „ja chcem, aby ma milovali.“ No tu vzniká problém, nakoľko on nemôže donútiť druhého človeka, aby ho miloval. To vyzerá ako nejaká lotéria, či áno, alebo nie. Toto spôsobuje ten strach, že nevie či tam bude to áno, alebo nie. Či získa to šťastie, alebo nie. Z tohto vyplýva, že na to, aby človek mohol dôjsť na tretiu úroveň, tak musí splniť podmienky tých predchádzajúcich dvoch. Minimálna podmienka je, že musí splniť tie predchádzajúce úrovne. Ak existuje nejaká slečna, ktorá všetkých rozčuľuje a chce, aby ju takú milovali, tak asi jej to nevyjde. Aj keď sa nám niekedy zdá, že milujeme len tak, tak v skutočnosti tú lásku spôsobujú dobré vnútorné kvality toho druhého človeka, ktoré možno nie je vidieť na prvý pohlaď.

Napríklad kvôli čomu môže muž milovať ženu?

Publikum: Pretože je pekná.

Prečo nejaká slečna môže byť pekná? Pretože robila nejaké dobré činy v minulom živote a dostala tú krasu. Na čo je dobrá tá krása? Aby prinášala radosť ľuďom.

Môžu byť dva spôsoby, ako človek vníma krásu. Napríklad jeden si môže hovoriť, že chce byť pekný, pekná, ale chce, aby to tešilo jeho. Chcú byť pekní sami pre seba, chcú mať potešenie z tejto krásy. No v skutočnosti je táto krása určená pre iných ľudí. Takýmto spôsobom, ak slečna robila niečo dobré pre druhých, tak je jej poskytnutá aj táto krása, aby jej to pomáhalo v tomto živote. Ak slečna v minulom živote robila všetko pre seba a nerobila to pre iných, tak jej je aj tá krása v budúcom živote zbytočná.

V skutočnosti nie je až tak dôležité, aká je jej vonkajšia krása, ale podstatné je, aká je jej vnútorná krása. Čo znamená byť pekný vo vnútri? Aký je človek, keď hovoríme, že je pekný vo vnútri? Môžeme povedať o egoistickom človeku, že je pekný vo vnútri? No ak je táto slečna dobrá matka, je starostlivá, má doma poriadok, stará sa o všetkých, tak o nej povieme, že je pekná vo vnútri. Alebo, ak má súcit k druhým ľuďom, tak povieme, že je pekná vo vnútri. Tieto všetky veci, ako dobro a súcit v jej srdci, to je nasmerované k druhým ľuďom.

Z druhej strany, prečo žena miluje muža? Doteraz sme sa bavili o tom, kvôli akým kvalitám muži milujú ženy a teraz naopak.

Publikum: Peniaze.

Áno, súhlasím, peniaze. Myslíte, že ak má muž veľa peňazí, tak ho budú milovať ženy? Prečo sa to tak deje? Kto zarába veľa peňazí? Musíme rozumieť, že peniaze sú nastroj, ktorý pomáha ľuďom žiť v tomto svete. Prirodzene, niekto má viac a niekto menej peňazí. Možno niekto z vás niekedy študoval na výške a boli tam študentské krúžky. Napríklad táto skupinka potrebovala niečo kúpiť a tieto peniaze čo vyzbierali mal na starosti jeden človek. Predstavte si, že ste sa ocitli v tejto skupinke študentov a máte vybrať toho, kto sa bude starať o tie peniaze. Máte na výber niekoho kto veľa pije, alebo niekoho zodpovedného. Komu radšej skupinka odovzdá tie peniaze? Samozrejme, že tej zodpovednej osobe. Lebo ona má zodpovednosť.

Tak isto, ako sa dobrá karma v prípade slečny prejavuje v jej vonkajšej a vnútornej kráse, tak isto sa sila muža prejavuje v jeho peniazoch a jeho statuse, to je výsledok jeho činov a kvalít, ktoré mal v minulom živote. Tieto veľké možnosti musia patriť človeku, ktorý ich nebude zneužívať.

Preto vidíme, ako sa mladý chalan môže zaľúbiť do nejakej peknej slečny a slečna môže milovať nejakého chlapca, ktorý má dobré kvality a tieto kvality môžu spôsobovať, že bude mať peniaze a nejaký status. To je výsledok správnych činov. To je výsledok toho zákona číslo jeden, o ktorom sme sa rozprávali. No a v čom spočíva ten zákon číslo dva? Musíme mať poznanie. A čo znamená mať poznanie? To znamená rozumieť, ako pracuje mechanizmus. Ako máme postupovať? Keď rozumieme, ako pracujú tieto mechanizmy, tak môžeme konať takým spôsobom, že nás človek začne milovať.

Ten prvý zákon, tam môžeme ísť tou správnou cestou aj podvedome, ale na to, aby sme splnili aj tento zákon číslo dva, tak musíme konať vedome. Máme svedomito rozvíjať dobré kvality. Často sa stáva, že veľká pekná silná láska je výsledok činov a práce v minulom živote. Niekedy ľudia hovoria, že oni sa len tak stretli, zamilovali sa a majú taký dobrý vzťah, rozumejú si… Prečo sa u nich stala taká náhoda a u mňa nie je žiadna láska v tomto živote? Prečo to v ich živote je a v mojom nie? Pretože títo ľudia v minulom živote prešli nejakou zložitou, alebo ťažkou etapou. Pretože tu v tomto svete sú veľmi veľké možnosti, aby sme získali lásku, ale výsledok sa nezjaví hneď. Ak chcete mať dom, tak ho nemôžete len tak postaviť za pár sekúnd, keď nemáte žiadne peniaze a materiál. Na začiatok musíte niekde študovať, pracovať, odkladať peniaze a ak budete mať nejaké peniaze, tak ho začnete stavať a až po nejakom čase ho postavíte.

Veľmi často chce mať človek lásku, ale nikto mu ju nedáva a to znamená, že človek nemá kvality na tú lásku. To znamená, že človek musí na sebe pracovať. Musí byť pripravený na tú porciu lásky, ktorá zodpovedá jeho kvalitám. Musí prekonávať prekážky, aby získal lepšie kvality a možno bude mať v budúcom živote druh lásky, že sa hneď zamilujú na prvý pohlaď.

Čo je v skutočnosti láska? Prečo je láska taká lákavá? Poviem vám aké je tajomstvo lásky, prečo nás tak láka. Láska je taká lákavá kvôli prekážkam, ktoré je druhý človek pripravený prekonať pre nás a pre tú lásku. Ako môžeme zhodnotiť na koľko je silná láska medzi ľuďmi? Napríklad niekto môže hovoriť, že niekoho veľmi miluje, ale ako sa dá pochopiť nakoľko silno miluje? To je možné pochopiť vďaka jednému kritériu – cez aké prekážky a ťažkosti je človek pripravený prejsť pre tú lásku. Ak človek nie je pripravený prejsť aspoň nejaké maličké prekážky kvôli tej láske, tak tá láska nemá žiadnu hodnotu pre toho druhého. Všimli ste si, ako sa opisuje v knihách láska medzi dvoma ľuďmi? Veľmi nás láka, aké všetky prekážky vedia ľudia prejsť, aby mali lásku. Keď prekonajú prekážky, stretnú sa, majú svadbu, tak už je happy end, lebo ďalej to už nikto nebude chcieť čítať. Romeo a Júlia, Chrám matky božej v Paríži, Gróf Monte Christo, tam sa popisujú takéto príbehy. Nás láka v láske práve toto. Láska účinkuje, ako drogy. Ako pochopiť, že sú drogy veľmi kvalitné? Sú tu nejakí ľudia, ktorí majú skúsenosti s drogami? Je to veľmi ľahké pochopiť. To kritérium je také, že nakoľko to vie vypnúť všetky problémy okolo nás a odpútať nás od reality a od problémov. Láska, to je taká prirodzená droga bez škodlivých účinkov. Kvalitu lásky môžeme posudzovať na základe počtu prekážok, ťažkostí, ktoré je človek ochotný prejsť kvôli láske. Aby ste sa naučili milovať, tak sa musíte naučiť jednať správnym spôsobom.

Zdieľajte článok s vašimi priateľmi

0 komentárov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.