Definícia čistej oddanej služby
Paribhāṣā-sūtra
Zhrnutie
Drahí oddaní, dnes končíme náš seminár. Ak si pamätáte, tak sme ho začali na Krišna Džanmaštami. Venovali sme sa téme Paribhāṣā-sūtra Nektáru oddanosti. Je to veľmi dôležitá téma, a ak poznáme túto tému, tak môžeme povedať, že poznáme polovicu Nektáru oddanosti. Pretože ostatné témy sú spojené s témou Paribhāṣā-sūtra. Táto téma má taktiež aj veľký praktický význam. Teraz by sme si to mohli zosumarizovať. Ešte ráz môžeme v krátkosti zopakovať nejaké veci, ktoré ste nemuseli celkom pochopiť, alebo zabudnúť, a týmto ukončíme túto tému. Na poslednej lekcii sme to ukončili rýchlo. Vznikli tam otázky, ale už nám neostal čas. Preto ak máte nejaké otázky, tak ich môžete položiť teraz. Porozmýšľam, či na nich odpoviem teraz, alebo v priebehu lekcie. Zatiaľ čo nad nimi rozmýšľate, tak by som vám chcel spomenúť niekoľko príhod.
Úloha so stavbármi.
Pamätám si, ako v mojom meste stavali chrám. Medzi oddanými bola diskusia o tom, akou činnosťou sa zaoberajú tí, čo stavajú ten chrám. Boli to stavbári, ktorí boli za túto prácu platení. Vedúci stavby hovoril, že sa venujú čistej oddanej službe. Iní hovorili, že nie sú oddaní, nechantujú, sú to obyčajní materialisti. Viedli sa veľmi živé a horúce diskusie na túto tému. No nakoľko teraz poznáme tému čo to je čistá oddaná služba, tak môžeme ľahko pochopiť akej činnosti sa venovali.
Publikum: Robili ajnata-sukriti.
Surdas prabhu: Ok. Poďte, porozmýšľame, ako ste na to prišli. Nakoľko poznáme definíciu čistej oddanej služby, tak môžeme preveriť prítomnosť jednotlivých komponentov. Skúsme to spolu ešte raz preveriť.
Máme činnosť – śīlanaṁ.
Máme správnu činnosť – ānu-śīlanaṁ.
Máme činnosť spojenú s Krišnom – kṛṣṇānu-śīlanaṁ.
Ak je prítomné kṛṣṇānu-śīlanaṁ, tak už je to aspoň ajnata sukrity.
Ak by bola prítomná aj ānukūlyena, tak môžeme povedať, že máme oddanú službu. No pritom netvrdíme, že sa venujú čistej oddanej službe.
To, že človek za prácu dostáva peniaze, nevypovedá o tom, či sa venuje alebo nevenuje oddanej službe. Pretože v tejto definícii oddanej služby nie je prítomná otázka ohľadom peňazí. Ānukūlyena znamená, či sa pozitívne vzťahuje ku Krišnovi, alebo nie a je protivník Krišnu.
Jedna situácia: Ak si stavbár povie, som kresťan, no potrebujem peniaze, aby som nakŕmil rodinu. Musím túto prácu robiť, lebo mi za ňu platia peniaze.
Druhá situácia: Ak si niekto zo stavbárov povie, že Krišna je Boh, a je dobré urobiť chrám pre Boha.
Stavbyvedúci chodil neustále medzi všetkých robotníkov a hovoril im, že to stavajú pre Boha, aj keď nehovoril, že konkrétne pre Krišnu. Neskôr začal poukazovať na to, že Boh má rôzne mená Ježiš, Aláh, Budha, Višnu, Krišna. Oni nenamietali proti tomu, že stavajú niečo pre Boha.
Máme čistú oddanú službu a oddanú službu s prímesami. Môžu tam byť akékoľvek vhodné prímesy karma, jnána, a aj tak to bude oddaná služba. Ako zlatý prsteň, ktorý môže byť celý z čistého zlata a my povieme, že to je čisté zlato. Alebo tam môže byť zlato plus nejaké prímesy, napríklad meď. Taký prsteň býva sfarbený do červena. Niekedy používajú striebro ako prímes k zlatu a taký prsteň je belší. No stále to je zlatý prsteň.
Publikum: Z tej definície, ktorú dal prabhu na Džanmaštami, tak tam môže byť tá prímes tej karmy napríklad, ale nesmie prekryť ten konečný úmysel.
Surdas prabhu: Áno, ale rovno vám poviem, že na Džanmaštami sme rozoberali čistú oddanú službu. Táto definícia Paribhāṣā-sūtry je ako matrioška.
Aby sme lepšie pochopili tému, tak sa na to pozrieme od konca.
Najmenšia matrioška je śīlanaṁ.
Śīlanaṁ znamená činnosť a tá môže byť rôzna. Hriešna alebo dobrá.
Vražda človeka je śīlanaṁ. Ak niekomu darujete darček, to je śīlanaṁ. Ak šoférujete auto to je śīlanaṁ. Ak kradnete peniaze, to je śīlanaṁ.
Nasledujúca väčšia matrioška je ānu-śīlanaṁ.
Ānu-śīlanaṁ znamená správna činnosť.
Preto sem už nepatrí vražda a krádež. Patrí sem jazda na aute, ak je podľa predpisov.
Nasledujúca ešte väčšia matrioška je kṛṣṇānu-śīlanaṁ.
Kṛṣṇānu-śīlanaṁ znamená správna činnosť spojená s Krišnom.
Keď si kupujete u niekoho auto a predajcovi poviete, že musí prísť s tým autom k chrámu Krišnu. Ten predavač má kṛṣṇānu-śīlanaṁ, no nakoľko je to človek z ulice, tak nemôžeme povedať, že má ānukūlyena.
Ak dôjde kuriér na túto adresu so zásielkou, tak to nebude ānukūlyena kṛṣṇānu-śīlanaṁ, ale kṛṣṇānu-śīlanaṁ a z toho bude ajnata-sukriti. Preto ak chcete, aby kuriéri z Aliexpressu získali ajnata-sukriti, tak to neobjednávajte k sebe domov, ale do chrámu.
Výsledok: ajnata-sukriti.
Nasledujúca ešte, ešte väčšia matrioška je ānukūlyena kṛṣṇānu-śīlanaṁ.
Ānukūlyena kṛṣṇānu-śīlanaṁ znamená, že je človek na strane Krišnu.
Ak príde oddaný autom do chrámu na lekciu, tak to je ānukūlyena kṛṣṇānu-śīlanaṁ.
Ak príde kuriér s balíkom do chrámu a vy mu poviete, že tento tovar je pre Boha a Boh má rôzne mená, môžete sa opýtať čo si myslí o tom, že priviezol tovar pre Boha. Ak povie, že chce voziť tovar pre Boha, tak to bude oddaná služba, pretože tam bude prítomná ānukūlyena.
Výsledok: oddaná služba.
Dôležitá nuansa
To, či kuriér získa ajnata-sukriti, alebo urobí oddanú službu, závisí od nás. Ak vieme u neho vytvoriť pozitívnu náladu ku Krišnovi, ak mu vieme správne kázať. Najdôležitejšie je tam slovo správne, takto môžeme premeniť jeho ajnata-sukriti na oddanú službu.
Je to dôležitá nuansa a často veľa oddaných, aj takých, ktorí už dlho praktizujú, tomu nerozumejú. Ak oddaný pozná tieto nuansy, tak môže konať oveľa efektívnejšie.
Najväčšia matrioška
anyābhilāṣitā-śūnyaṁ
jñāna-karmādy-anāvṛtam
ānukūlyena kṛṣṇānu-
śīlanaṁ
Na Krišna Džanmaštami sme hovorili, že u čistého oddaného môžu byť nejaké veci spojené s karmou a jnánou, no ak ho neprekrývajú, tak to bude čistá oddaná služba. Tam sme vysvetľovali čo to znamená prekrývať.
Výsledok: čistá oddaná služba.
Záver
Od našej činnosti môže záležať to, čo bude robiť iný človek. Či bude robiť śīlanaṁ, ānu-śīlanaṁ, kṛṣṇānu-śīlanaṁ, ānukūlyena kṛṣṇānu-śīlanaṁ.
Záver úlohy so stavbármi
Bolo tam evidentné, že neboli čistí oddaní. Predpokladám, že niekto zo stavbárov sa mohol venovať oddanej službe, ale ako minimum sa všetci venovali ajnata-sukriti. Minimálne ajnata-sukriti, maximálne oddaná služba. Všetko závisí od kázania toho vedúceho stavby. Keď tvrdil, že sa venovali čistej oddanej službe, tak s tým nesúhlasím. Bolo evidentné, že tam čistota nie je, ale oddaná služba mohla byť prítomná.
Publikum: Čo keby všetci tí robotníci povedali, že to neakceptujú, že to robia pre Krišnu?
Surdas prabhu: Treba postupovať podľa vzorca.
Publikum: Anukulyena by tam nebolo.
Surdas prabhu: Šilanam tam je?
Publikum: Áno.
Surdas prabhu: Anu tam je?
Publikum: Áno.
Surdas prabhu: Krišna tam je?
Publikum: Áno.
Surdas prabhu: Krišna anu šilanam, a to znamená ajnata-sukriti. Aj keď hovorí, že nechce stavať chrám pre Krišnu, tak je to Krišna-anu-šilanam. Čiže to je ajnata-sukriti.
Publikum: Ale nikto z nich by nerobil oddanú službu.
Surdas prabhu: Presne tak.
Publikum: Ten kazateľ by sa mohol akokoľvek snažiť, a aj tak by ich nedostal na úroveň oddanej služby.
Surdas prabhu: Ak by nemohol zmeniť ich uhol pohľadu, aj tak by to bolo ajnata-sukriti.
Druhý príklad spojený s chrámom
Jednej noci keď som spal, tak niekto hodil do okna tehlu. Myslím si, že niekto chcel vykradnúť chrám. Najskôr hodiť tehlu, aby zistil aká bude reakcia, a ak by sa nikto neobjavil, tak by to vykradli. Tak si to poďme rozobrať či to je ajnata-sukriti, oddaná služba, alebo čistá oddaná služba.
Máme šilanam, nemáme anu, máme Krišnu a to je typická vlastnosť pre démonov, ktorí s Krišnom bojujú. Oni bojujú proti Krišnovi. Môj názor je, že všetko závisí od Krišnu. Boli tam Božstvá Gaur-Nitai, tak všetko závisí od Nich ako zareagujú. Môžu dostať požehnanie za takýto postup. Mohlo to byť aj pre Krišnu zaujímavé. Možno sa tak zabáva.
Bol taký príbeh. Už si nepamätám, či to bola líla s Pánom Čaitanyom, alebo Pánom Nityánandom. Keď boli malí, tak ich zlodeji ukradli, aby za Nich dostali peniaze. Zlodej položil Pána na ramená a povedal mu, že Ho povozí. Pán povedal, že chce a on sa tešil, že oklamal dieťa a išiel cestou od domu. Zlodej bežal dlho, unavil sa a potom si všimol, že bol neustále pri jeho dome. Keď sa to neustále opakovalo, tak Ho položil a povedal, že nevládze. To znamená, že Pán použil plány zlodeja, aby z toho mal pôžitok. Kradnúť deti je zlé, ale Pán to využil, aby z toho mal pôžitok.
Zmysel je taký, že my môžeme našou činnosťou postrčiť ľudí, aby prijali vedomie Krišnu. Takýmto spôsobom sa naša efektivita ako oddaných môže zväčšiť a môže dať väčší pôžitok Krišnovi.
Publikum: Mám ešte otázku k príkladu s robotníkmi a stavbyvedúcim. Keď vedúci povie robotníkom filozofiu a každý robotník to prijme po svojom, tak je to oddaná služba, keď to ten robotník prijme. A keď to ten robotník nepríjme, tak je to ajnata-sukriti?
Surdas prabhu: Áno.
Publikum: Pre vedúceho je to oddaná služba, aj keď to ten robotník neprijme.
Surdas prabhu: Áno. Pretože kázal. Mohlo sa mu to nepodariť, ale robil to, čo mal.
Poviem vám jeden veľmi dôležitý moment. Pamätáte si, hovorili sme čo znamená slovo Krišna. Čítali sme si o tom v Nektáre oddanosti. Hovorili sme si, že pojem Krišna je nasledovný. Je to sám Krišna a jeho čistí oddaní. Ak tá činnosť nie je nasmerovaná na Krišnu, ale na čistého oddaného, tak to tiež bude čistá oddaná služba.
Príklad: Ak bol ich vedúci oddaný, bol čistý oddaný a on mohol byť čistý oddaný, tak stavbári mohli hovoriť, že nevedia kto je Boh, dokonca mohli povedať, že sú proti Bohu, že sú ateisti, ale tomu vedúcemu povedali, že ho majú radi, že je dobrý vedúci, že im načas platí výplatu, že s nimi rozpráva slušne, vnímajú ho pozitívne a sú na jeho strane, a to bude anukulyena-Krišna-anu-šilanam.
Pozrite si ešte raz prosím tú lekciu, kde som vysvetľoval kto je Krišna, ak ste náhodou zabudli. Je to veľmi dôležité, je to kľúčik k tomu ako urobiť z rodičov oddaných aj keď neveria v Krišnu. Ak sme sami čistí oddaní a my postupujeme tak, aby sa k nám rodičia vzťahovali pozitívne, tak všetko čo budú konať vo vzťahu k nám bude oddaná služba. Už pri pomyslení na to akú majú dobrú dcéru, syna. Myšlienky sú tiež šilanam. Fakticky to bude anukulyena-Krišna-anu-šilanam.
Šríla Prabhupáda to spomína, ak je človek čistý oddaný. Ako som spomínal, čistým oddaným sa môže stať každý oddaný ak rozumie, ktorý prepínač má stláčať. Spomínali sme, že čistí oddaní majú rôzne úrovne. Najvyššia úroveň je čistý oddaný na úrovni prémy. Pod ním je čistý oddaný na úrovni bhávy. Najnižšia úroveň je čistý oddaný na úrovni sadhany. To neznamená, že ten kto robí sadhanu je čistý oddaný. Hociktorý oddaný, ktorý robí sadhanu môže byť čistý, alebo s prímesami. Čo to znamená v praxi? Znamená to, že hocijaký oddaný aj začiatočník môže byť čistý oddaný. To bola idea lekcie na Krišna Džanmaštami. Snažili sme sa tam prebrať otázky čo v prípade, keď má oddaný materiálne túžby. Ako to urobiť tak, nehladiac na to, že oddaný má materiálne túžby, že popri tom môže byť čistý oddaný.
Rúpa Goswámí nám vysvetľuje ako to urobiť. Rúpa Goswámí je večný obyvateľ duchovného sveta. Tam má meno Rúpa mandžári. To je najkvalifikovanejšia mandžári v duchovnom svete. Ak sa nemýlim, tak je pod vedením Lality. V duchovnom svete je Rúpa mandžári a sem prišla ako Rúpa Goswámí. Rúpa Goswámí je expertom v tom, čo je oddaná služba. Preto napísal túto knihu Nektár oddanosti. Nie preto, že je to nejaká teória, ale aby sme mohli pochopiť ako môžeme využiť všetky tie výhody.
Publikum: Tá zložka anu znamená správne, ale to zahŕňa aj neutrálne? Zadefinujme čo je nesprávne, aby sme zadefinovali čo je správne, a tak si zadefinujme, čo je nesprávne.
Surdas prabhu: Guru, šástra, sádhu. To nám dovolí pochopiť čo je správne a čo je nesprávne. Každá vec je buď správna, alebo nesprávna.
Publikum: To som si chcel vyjasniť, lebo ako príklad sa dalo to, že vraždenie je zlé. Ale my vieme, že aj vraždenie môže byť dobrá činnosť.
Surdas prabhu: Sudca bude rozhodovať či to je správne, alebo nesprávne, ale to je v materiálnom svete. Poviem vám príbeh so Šrílom Prabhupádom. Keď bol Šríla Prabhupáda v Indii, tak začali stavať chrám, myslím si že to bolo v Mayapure. Treba chápať, že India je známa vysokou kriminalitou. Nie je potrebné si to idealizovať, že tam nie sú kriminálne veci. Preto treba byť v Indii opatrný. V nejakom momente, nepoznám dôvod, banditi napadli oddaných. Jeden z oddaných mal pištoľ a jedného z banditov zastrelil. Oddaný bežali za Šrílom Prabhupádom a začali mu žalovať, že ten oddaný zastrelil niekoho s pištoľou, a že to nebolo správne. Šríla Prabhupáda odpovedal, že napadli chrám, bolo potrebné sa brániť, preto ho zastrelil a to je v poriadku. V tomto prípade sa to dá kvalifikovať aj ako čistá oddaná služba a keď nebol čistý oddaný, tak to bola oddaná služba.
Publikum: To anu sa môže prekladať ako kontinuálne. Či by ste o tom mohli trochu porozprávať, lebo to znie ako dve odlišné veci.
Surdas prabhu: Dobre. Anu má dva preklady. V tomto prípade sú platné oba preklady.
Prvý preklad je správne, doslova to neznamená správne, ale podľa zmyslu slova áno. Doslovne to znamená nasledovať. No má sa na mysli guru, šástra, sádhu. Aby sme sa nezaplietli, tak sa dá odpovedať, že to musí byť správna činnosť, to neznamená, že keď guru povie, že to je nesprávne, tak to treba nasledovať. V tomto nie je zmysel slova anu. Anu znamená nasledovanie hlavného prúdu v danej otázke. Pochopeniu hlavného prúdu, ako to treba robiť.
Druhý význam slova anu je stálosť. Druhá časť znamená, že to je slúženie, alebo služba. Opakujúca sa činnosť, alebo jednorázová činnosť. Ak to je jednorázová činnosť, tak to nebude oddaná služba. Na to, aby to bola oddaná služba, tak sa to musí diať každý deň.
Publikum: Čo keď nejaký robotník splní všetko, ale príde tam iba jeden deň?
Surdas prabhu: Tak to bude jednorázová oddaná služba. Je nejaká jednorázová vec a to je služba a niečo stálé je slúženie. Ak sem príde človek z ulice a začne chantovať a potom zabudne všetko o Krišnovi, o knihách, tak to bude jednorázová služba. No ak si na ďalší deň spomenie, že Krišna je Boh, že je dobrý, bude nad tým každý deň rozmýšľať, tak to už bude slúženie.
Publikum: To anu v zmysle dlhodobého v tom vzorci nie je potrebné, aby definovalo či to je služba, alebo nie je. Ono to skôr vyzerá, že hovorí koľko je tej služby.
Surdas prabhu: Anu predpokladá, že to bude slúženie, že sa to musí opakovať. Ak je tam prítomné anu ako správna činnosť, ale nie je tam anu ako stála činnosť, tak hovoríme, že to je jednorázová služba. Základné pochopenie anu znamená, že je to opakujúce sa slúženie. Môžeme sa pozrieť ako to spomína Šríla Prabhupáda v Čaitanya Čaritamrite. Keď som prvý krát čítal definíciu čo dal Šríla Prabhupáda, tak som nechápal prečo vyzdvihuje, že to musí byť neprerušovaná činnosť. Až za niekoľko rokov som pochopil, že to je od slova anu. Keď budete čítať túto definíciu v Čaitanya Čaritamrite, tak si na to spomeňte.
Publikum: Ja som si teraz pozrel tú definíciu, lebo ja si ju pamätám a tam je to anu šilanam preložené ako kultivácia služby vo vzťahu ku Krišnovi.
Surdas prabhu: Pozrite si konečný preklad, nie slovo po slove.
Publikum: Oddaný musí neustále slúžiť.
Surdas prabhu: Aha. Neustále. Odkiaľ sa tam vzalo neustále? Z toho anu z druhého významu slova anu. Toto mi nevysvetlili na bhakti šástrach. Keď som pozeral vysvetlenia iných oddaných, tak oni o tom nepíšu. Jednoducho viem, že anu má dva významy. Keď som si to prvý krát prečítal, tak som nerozumel odkiaľ sa vzalo to slovo neustále. Až potom som to pochopil.
Publikum: Lebo je aj inde verš, ktorý hovorí, že čistá oddaná služba nesmie byť ničím hmotným motivovaná. Musí byť neprerušovaná a to je to ahaituki apratihata a to je v podstate rovnaký význam. Taká skrátená verzia toho vzorca.
Surdas prabhu: Poviem vám prečo som sa tak dopodrobna venoval tejto Paribhāṣā-sūtre, lebo keď som prvý krát prečítal ten preklad, tak som po prvé nič nepochopil a po druhé som to pochopil tak a myslel som si, že je to pre mňa nemožné, že ja nemôžem byť čistý oddaný. Teraz skrátka vysvetľujem tú definíciu, ktorú dal Šríla Prabhupáda, aby to bolo čo najpochopiteľnejšie. Dokonca mnohí prednášajúci Nektáru oddanosti vám nemôžu vysvetliť túto Paribhāṣā-sūtru. Môžu povedať preklad, ale nevedia vám to vysvetliť. Moja úloha je to, aby ste mali hlboké pochopenie, a aby ste rozumeli ako máte konať, aby ste sa mohli stať čistými oddanými. Pretože Šríla Prabhupáda to chce. Šríla Prabhupáda, Pán Čaitanya, guru, všetci chcú, aby sme boli čistí oddaní. Všetci áčáryovia chcú, aby sme boli čistí oddaní.
Dúfam že je to zrozumiteľnejšie. V skutočnosti je to jedna z najdôležitejších tém pre oddaných. Preto dúfam, že sme to mohli trošku hlbšie pochopiť.
Zatiaľ žiadne komentáre.