arrow
Nektár oddanosti Surdas prabhu

Nektár oddanosti seminár – 3. časť

Surdas das_Seminár NO - 3. časť_Definícia čistej oddanej služby Paribhāṣā-sūtra_YP_29.9.2024
🕐 8 min

Definícia čistej oddanej služby

Paribhāṣā-sūtra

 

„Kto je Krišna?“

 

Ak Knihy Šrílu Prabhupádu čítame rýchlo, tak to ide jedným uchom dnu a druhým von. Keď čítate pozorne, tak prídete na veľa vecí. 

Budeme rozoberať jednotlivé zložky definície. Môžem vám povedať, že mňa definícia čistej oddanej služby veľmi inšpiruje. Študoval som právo a popri štúdiu sme sa museli učiť veľké množstvo definícii. Keď som si prečítal definíciu čistej oddanej služby, tak som bol veľmi prekvapený. Je to najkrajšia definícia, s ktorou som sa vo svojom živote stretol. Je geniálne zostavená. Pochopiť geniálnosť tejto definície mi pomohlo to, že som študoval právo. Pre právnikov je veľmi dôležité rozumieť logike a vyznať sa v definíciách. Pretože práca právnika spočíva v tom, aby sa vedel vyznať v definíciách. Preto sa v právnej vede veľký dôraz kladie na to, aby vedeli dobre zostaviť definíciu. Pretože inak sa dá pomýliť jeden trestný čin s druhým. Dá sa pomýliť vražda a bitka. Je veľa rôznych trestných činností a úlohou právnika je sa v tom vyznať.

Unikátnosť definície čistej oddanej služby je v tom, že je zostavená osobitým spôsobom. Tá osobitosť spočíva v tom, že sa skladá z jednotlivých komponentov. Spojením rôznych komponentov dostávame rôzne fenomény. Ak zoberieme jeden a druhý komponent, tak dostaneme jedno a ak tam pridáme ešte jeden komponent, tak dostaneme niečo iné. Počas štúdia som sa nestretol s niečim takým, aby bola definícia natoľko geniálne zostavená. Nestretol som sa s takou definíciou, ktorá by v sebe zahŕňala nejaké iné veci. Existuje definícia krádeže. Taktiež existuje definícia lúpežného prepadnutia. Sú to rôzne pojmy a jedno nie je spojené s druhým.

Definícia čistej oddanej služby je ako matrioška. Vnútri jednej definície je ďalšia, ďalšia a ďalšia. Je to dôležité kvôli dvom veciam:

 

  1. Pomocou tejto definície môžeme veľmi presne vidieť, či sú u nás nejaké odchýlky.
  2. Pomocou tejto definície môžeme vidieť, ako ľahko sa to dá dosiahnuť.

 

Keď som sa učil iné definície, tak som sa s tým nestretol. Ak pozeráme na nejakú definíciu, tak si myslíme aká je zložitá, ale keď čítame definíciu čistej oddanej služby, tak chápeme, že je to ľahké a môžeme to dosiahnuť.

Čistá oddaná služba obsahuje aj iné definície. Napríklad pochopenie toho, čo to je oddaná služba. Čo je ajnata sukriti. Ako odlíšiť činnosť, ktorú robí oddaný pre Krišnu od činnosti, ktorú robia pre Krišnu démoni. Napríklad keď Hiranyakašipu bojoval s Nrsimhadévom. Tá definícia nám umožňuje urobiť správny záver. Tú definíciu zostavil Rúpa Goswámí. Rúpa Goswámí patrí k šiestim goswámím. Ak máte na oltári obrázok, tak ho nájdete tak, že si pozriete tých dvoch, ktorí sú v strede. Jeden vyzerá staršie a druhý mladšie. Ten, kto vyzerá staršie, to je Sanátana Goswámí. Ten, kto vyzerá mladšie, to je Rúpa Goswámí. Ak sa na nich pozeráme, tak Rúpa Goswámí bude napravo a Sanátana Goswámí naľavo. Je to veľmi dôležité, pretože Šríla Prabhupáda povedal, že sme Rúpanúgovia. Spomedzi tých šiestich goswámích je pre nás veľmi dôležitý Rúpa Goswámí. On zostavil definíciu čistej oddanej služby. Tá definícia je natoľko unikátna, že inšpiruje ľudí k praktikovaniu. Ukazuje ako jednoduché je to robiť. To je veľká osobitosť. Pretože, keď čítate väčšinu učebníc, tak sa nám zdá ako je všetko zložité. No keď si čítame definíciu čistej oddanej služby, tak rozumieme že to zvládneme, že to je jednoduché. 

Už sme prebrali polovicu tej definície a ostala nám ešte druhá polovica. Chcel by som vysvetliť slovo Krišna. O tom kto je Krišna píše Šríla Prabhupáda v úvode v trinástom odstavci. 

V Čaitanja-čaritámrtě od Kršnadásy Kavirádži Gósvámího Šrí Čaitanja uvádí, že člověku, který Kršnovou milostí přijde do styku s pravým duchovním mistrem, se dostalo velkého štěstí. Ten, kdo má vážný zájem o duchovní život, dostane od Kršny inteligenci, jejímž prostřednictvím přijde do styku s pravým duchovním mistrem a jeho milostí pak pokročí ve vědomí Kršny. Vše, co se týká vědomí Kršny, spadá přímo pod duchovní energii — pod Kršnu a duchovního mistra. S hmotným světem to nemá nic společného. Když mluvíme o „Kršnovi“, míníme tím Nejvyšší Osobnost Božství, Nejvyššího Pána spolu s Jeho mnoha expanzemi. Expanduje se prostřednictvím svých úplných částí, svých odlišných částí a svých různých energií. „Kršna“ jinými slovy znamená vše a zahrnuje vše. Všeobecně bychom však měli chápat, že „Kršna“ znamená Kršna a Jeho osobní expanze. Kršna se expanduje jako Baladéva, Sankaršana, Vásudéva, Aniruddha, Pradjumna, Ráma, Nrsinha a Varáha a také jako mnoho jiných inkarnací a nespočetných Višnuových expanzí. Ve Šrímad Bhágavatamu je napsáno, že jich je tolik, kolik je nespočetných vln. Kršna zahrnuje všechny expanze a také své čisté oddané. V Brahma-sanhitě stojí, že všechny Kršnovy expanze jsou plné věčnosti, blaženosti a vědomosti. 

 

V tomto odstavci sa popisuje kto je Krišna. Sú tu tri definície toho kto je Krišna. 

 

Tri definície kto je Krišna

 

1. definícia (najširšia, zahŕňa všetko)

 

„Kršna“ jinými slovy znamená vše a zahrnuje vše. 

 

A) Boh

B) Odlišné časti (živé bytosti)

Pod pojmom odlišné časti sa majú na mysli živé bytosti. Všetci sme živé bytosti a všetci patríme do kategórie odlišné časti. Inými slovami, hociktorého človek,a ktorého stretnete na ulici, tak môžete povedať, že to je Krišna. 

C) Rôzne energie (celý materiálny svet)

Pod pojmom rôzne energie sa má na mysli celý materiálny svet. Slúchadlá sú Krišna, počítač je Krišna, stôl je Krišna. Ak utriem stôl, tak som sa dotkol Krišnu.

 

To je prvá definícia toho, kto je Krišna. Podrobnejšie to budeme vysvetľovať, keď sa budeme učiť Bhagavad Gítu. Pretože táto definícia je veľmi záhadná. 

 

2. definícia (najužšia, zahŕňa len Boha)

 

Expanduje se prostřednictvím svých úplných částí, svých odlišných částí a svých různých energií.

 

Úplné časti (Boh)

To sú Āṁśe. To je Boh. 

 

Všeobecně bychom však měli chápat, že „Kršna“ znamená Kršna a Jeho osobní expanze.

 

Nemajú sa na mysli ani živé bytosti, ani materiálny svet. 

 

Kršna se expanduje jako Baladéva, Sankaršana, Vásudéva, Aniruddha, Pradjumna, Ráma, Nrsinha a Varáha a také jako mnoho jiných inkarnací a nespočetných Višnuových expanzí. 

 

3. definícia (Boh a živé bytosti, ale nie všetky)

 

Kršna zahrnuje všechny expanze a také své čisté oddané.

 

Krišna + čistí oddaní.

Patria sem iba čistí oddaní. Nepatria sem obyčajní oddaní a materiálny svet. 

Nanešťastie prekladateľ to nezvýraznil a preto sa to môže zdať ako tá druhá definícia. 

Śaktiveśa avatar je živá bytosť, ktorá má dodatočné splnomocnenia od Krišnu. V tomto zozname je len maximálny stupeň Boha.

Naša spolupráca s inými oddanými je tiež čistá oddaná služba. Na to, aby sme zlepšili nejakú činnosť vo vzťahu ku Krišnovi, tak na to je potrebná veľmi vysoká kvalifikácia. No taký istý efekt vieme dosiahnuť keď robíme službu vo vzťahoch s oddanými, ale je to oveľa jednoduchšie. Je to oveľa jednoduchšie a jednoduchšie pre náš pokrok. Keď sa jednoducho usmejeme na oddaného, tak to je čistá oddaná služba. Preto nám Šríla Prabhupáda dáva takú zvláštnu definíciu toho, kto je Krišna. Prečítam túto definíciu v sanskrite a môžete tam počuť slovo Krišna. 

 

anyābhilāṣitā-śūnyaṁ
jñāna-karmādy-anāvṛtam
ānukūlyena kṛṣṇānu-
śīlanaṁ bhaktir uttamā 

 

Kṛṣṇānu-śīlana. Krišna je jeden z komponentov, ktorý je nevyhnutný k pochopeniu toho, čo to je čistá oddaná služba. Oddaní patria tiež ku komponentom toho čo je čistá oddaná služba. 

 

Publikum: Ja som niekde čítala, že by sme mali uctievať čistých oddaných, ako Jeho samotného.

Surdás prabhu: Áno. Rúpa Goswámí a Šríla Prabhupáda to potvrdzujú. Ešte raz, je dôležité vedieť, že čistá oddaná služba je dostupná pre všetkých. Po tom ako preberieme všetky tie komponenty, tak to bude pre nás ľahké nasledovať. Pretože často krát treba niečo len trošku zmeniť a budeme mať iný výsledok. V tomto je unikátnosť definície Rúpu Goswámího. Nedáva nám len definíciu, ale taktiež poukazuje veľmi jemne na tie chyby, ktoré môžeme urobiť. Táto definícia je ako inštrukcia ako správne konať. 

Publikum:Chcel som sa opýtať. V kresťanstve často hovoria, že sme v Bohu a Boh je v nás. Ako to s týmto súvisí? 

Surdás prabhu: To je tá prvá definícia toho, kto je Krišna. Ako som hovoril, viac sa to bude vysvetľovať v siedmej a deviatej kapitole Bhagavad Gíty. Je to samostatná téma a treba jej venovať veľa času. V skratke môžem povedať, že toto vyhlásenie kresťanstva sa vo väčšej miere vzťahuje k prvej definícii, kto je Krišna. No problém je v tom, že prvá definícia pre nás nefunguje. Nepoužívame ju. Opierame sa o to, čo hovorí Šríla Prabhupáda. On hovorí, že existuje takáto definícia, ale my používame tretiu definíciu. Pretože keď budeme utierať zo stola prach, tak to nebude čistá oddaná služba. Ak budem zo stola utierať prach napríklad v chráme, tak to už bude čistá oddaná služba, alebo tu v centre. Pretože, toto tiež považujem za chrám. 

Odpoviem ešte raz. Aj keď to je definícia, tak túto definíciu v tomto prípade nepoužívame. Kresťanstvo nebude také efektívne, nakoľko nepoukazuje na tento detail. To neznamená, že táto činnosť je zlá, ale je menej efektívna. Pretože je tam nepresné pochopenie definície. Preto hovorím, pre právnikov je veľmi dôležitá definícia. Za jedných okolností treba človeka dať do basy a za druhých okolností to tak byť nemusí. 

Mimochodom, keď hovoríme o českom preklade Nektáru oddanosti, tak v ruskom preklade je táto veta zvýraznená. Tu je napísané: Kršna zahrnuje všechny expanze a také své čisté oddané. V ruštine je na úplnom začiatku pridané slovo „a tak“. Slovo „a tak“ zdôrazňuje tú tretiu definíciu. V českom preklade prekladateľ neurobil také zdôraznenie, rozhodol sa, že to nie je principiálne. Takýmto spôsobom nám táto tretia definícia splýva s treťou definíciou. Pretože druhá definícia je zvýraznená a tretia nie. 

Publikum: Chcel som sa opýtať ohľadom jedného Boha. Všetko sa vytvorilo z Krišnu, aj rakšasovia aj polobohovia sú jeho energie. Čiže skôr či neskôr sa všetci vracajú ku Krišnovi. Niektorí ľudia si myslia, že rakšasovia sú zlí a už sa nevracajú ku Krišnovi. To potom nevyzerá tak, že Boh je jeden.

Surdás prabhu: Každá živá bytosť sa môže vrátiť ku Krišnovi. To neznamená, že sa určite vráti, ale má takú možnosť. Pretože Krišna nechce nútiť iné živé bytosti. Dáva slobodu výberu. Chceš ostať v materiálnom svete, môžeš ostať v materiálnom svete. Chceš ku Mne prísť, môžeš ku Mne prísť. Krišna v skutočnosti chce, aby sme k Nemu prišli, no hanbí sa prosiť o to, pretože je všemohúci. Pre Neho by bolo veľmi jednoduché donútiť nás sa k Nemu vrátiť. Predstavte si, že by sem dobehli ľudia so samopalmi, povedia: „Ruky hore. Všetci ste zatknutí. Všetci teraz idete ku Krišnovi.“ Niekto povie, že nechce a chce ísť do obchodu a tak začnú z toho samopalu strieľať a tak si ostatní povedia, že pôjdu. On by to mohol tak urobiť, je všemohúci. V duchovnom svete platia zákony lásky. Láska nie je možná, keď druhému nedáme slobodu. Keďže nás Krišna ľúbi, tak nám dáva slobodu. Nepošle ľudí so zbraňami, aby nás zatkli a doviedli do duchovného sveta. Preto nie je garantované, že sa obyčajná živá bytosť vráti naspäť k Bohu. Ak tam nechce ísť, tak sa tam nedostane.

Čo sa týka rakšasov, oni obvykle nechcú ísť k Bohu, pretože to je démonská forma života. Démoni nechcú ísť ku Krišnovi. No niektorí súhlasia, napríklad Prahláda Maharádž, alebo Bali Maharádž, alebo Vibhišan. Vibhišan je brat Rávanu. Ak rakšasa chápe, že nerobí niečo správne, tak za nejaký čas, napríklad v ďalšom živote sa môže stať obyčajným človekom a ísť ku Krišnovi. Má takú možnosť. Sú výnimky, ktoré môžu prísť ku Krišnovi hneď, ale sú to výnimočné prípady. Napríklad démoni, ktorých Krišna zabil išli ku Krišnovi hneď. Čarodejnica Putana išla ku Krišnovi. Putana bola dcérou Baliho Maharádža v príbehu s Vámanadévom. Prišla ku Krišnovi, nehľadiac na to, že bola čarodejnica. No to je neštandardný prípad. 

Publikum: Krišna nás nenúti sa k Nemu vrátiť, ale dáva nám zodpovednosť za činy a takýmto spôsobom cez utrpenie sa všetci k Nemu vracajú. Aj na konci cyklu, keď sa skončí Kali-yuga. Všetci sa k Nemu vrátia. 

Surdás prabhu: Ešte raz, ku Krišnovi môžeme prísť iba ak chceme. Ak to nechceme, tak k Nemu neprídeme. Aká je yuga, tak to nehrá rolu. To či sa dá ku Krišnovi dostať v Kali yuge… V tejto Kali yuge sa dá dostať veľmi ľahko ku Krišnovi, vďaka milosti Pána Čaitanyu. V Satya yuge nie je garantované, že sa ľudia vrátia ku Krišnovi. To závisí od samotného človeka. Aj tu v materiálnom svete môžeme byť veľmi šťastní a popri tom nemať vzťah k Bohu. Toto vysvetľuje koncept karma-khandy. Ak poznáme zákony karma-khandy, tak môžeme byť veľmi šťastní. Čítal som popis mudrcov karma-khandy. Napríklad u nich v sade rástli stromy s jablkami a každé jablko bolo veľké ako melón. Krišna nám dáva možnosť ostať v tomto materiálnom svete a byť šťastný. No šťastie bez Krišnu je neúplné a nepravé. Môžeme získať materiálne úspechy v materiálnom svete, no bez Krišnu to nebude také naplňujúce. 

Publikum: Keď sme dostali tú milosť a začali sme sa zaujímať o Krišnu, tak či tomu predchádzalo to chcenie, alebo tá milosť bola taká bezpríčinná?

Surdás prabhu: To je dobrá otázka.

Sú tri príčiny prečo dostávame milosť:

Prvá príčina môže byť naša činnosť, alebo činnosť v minulosti. Napríklad v šiestej kapitole Bhagavad Gíty sa popisuje osud neúspešného jogína. Vysvetľuje sa tam, že keď človek praktikoval yogu, tak sa mu dáva možnosť sa k tomu vrátiť.

Druhá príčina je túžba iných oddaných. Napríklad oddaní môžu mať rodičov, ktorí nechcú byť oddanými, ale oni chcú, aby boli oddaní. Často krát je to tak, že v tomto živote nie sú oddaní a v ďalšom živote dostávajú milosť sa stať oddanými. Príčina je túžba ich oddaných detí.

Tretia príčina je milosť Krišnu. Krišna to taktiež môže chcieť spraviť. Dať nám milosť. Tieto príčiny popisuje Jíva Goswámí.

Je tam veľa vecí, ale dá sa to zhrnúť do týchto troch najhlavnejších. 

Zdieľajte článok s vašimi priateľmi

Pridať komentár:

Zatiaľ žiadne komentáre.

Mohlo by vás zaujímať

Surdas prabhu Filozofia Sekta Japa
Čítaj viac
Surdas prabhu Harmónia oddanej služby
Čítaj viac
Nektár oddanosti Surdas prabhu
Čítaj viac
Yogapit
Prehľad ochrany osobných údajov

Táto webová stránka používa cookies, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepší používateľský zážitok. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a vykonávajú funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú stránku, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej stránky sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.