arrow
Nektár oddanosti Surdas prabhu

Nektár oddanosti seminár – 1. časť

Surdas das_Seminár NO - 1. časť_Definícia čistej oddanej služby Paribhāṣā-sūtra_Rozália_26.8.2024
🕐 14 min

Definícia čistej oddanej služby

Paribhāṣā-sūtra

 

 „anyābhilāṣitā-śūnyaṁ

 jñāna-karmādy-anāvṛtam“

 

Haré Krišna drahí oddaní. Chcel by som hovoriť o téme čistá oddaná služba.

Myšlienka je taká, že sa z nás všetkých majú stať čistí oddaní. Pretože keď budeme len oddaní, tak to pôjde veľmi pomaly. Krišna aj Šríla Prabhupáda chcú, aby sme boli všetci čistými oddanými.

Čo si myslíte, aký je rozdiel medzi oddaným a čistým oddaným? Máte nejaké úvahy?

Publikum: Oddaný už začal, už sa nejak zapojil do toho procesu, ale ešte nie je rozhodnutý, že sa odovzdá Krišnovi.

Surdas prabhu: Dobre. Keď to ešte niekto chce doplniť, nech sa páči. Čo si o tom myslíte, aký je rozdiel medzi obyčajným oddaným a čistým oddaným? Musím povedať veľmi dôležitú pripomienku, aby sme počas nášho vysvetľovania nenarúšali zákony logiky.

 

Oddaný

Existuje taký pojem ako oddaný. To je nejaký kruh, kam patria všetci oddaní. A ten kruh sa dá rozdeliť na dve časti.

 

Delenie

1.čistý oddaný

2.obyčajný oddaný

 

Jedna polovica sú čistí oddaní a druhá polovica – v ruskom jazyku existuje taký výraz ako oddaný s prímesami. Existuje čisté zlato a zlato s prímesami. Jednu kategóriu budem nazývať čistí oddaní a druhú obyčajní oddaní. Preto, aby sme nepoužívali výraz špinaví oddaní, alebo nečistí. To znie dosť urážlivo. Pretože aj títo druhí oddaní sú veľmi vznešené osobnosti. Budem používať výraz obyčajný oddaný.

Čo si myslíte, čím sa čistý oddaný líši od obyčajného oddaného?

Publikum: Tí čistí sú bližšie k Bohu, nie?

Surdas prabhu: Áno. Dobrá myšlienka.

Publikum: Tí obyčajní tam majú akoby tiež niečo navyše, že majú akoby nejaké pripútanosti.

Surdas prabhu: Okej. Ešte? Ja nechcem počuť správnu odpoveď, ja chcem počuť čo si myslíte. Keď chce niekto povedať, nech sa páči.

Publikum: Ja mám takú skúsenosť z jednej nemenovanej inštitúcie, že všetci sú tam považovaní za obyčajných oddaných, ale keď chcete byť čistý oddaný, tak musíte dostať na to pečiatku. S pečiatkou je čistý oddaný a kto nemá pečiatku je obyčajný oddaný.

Surdas prabhu: Okej. Niekedy hovoria, že obyčajní oddaní bývajú doma a čistí oddaní bývajú v chráme. Ja to netvrdím, ale niektorí to hovoria. Skúsme túto otázku vyjasniť. 

 

Rozdiel

Rozdiel medzi nimi spočíva v tom, že čistí oddaní ako výsledok svojej činnosti získavajú Krišna prému (lásku k Bohu). Je možné, že ju nezíska hneď, ale keď nasleduje túto cestu, tak ju určite získa. 

 

Príklad: Príklad so žiakom, ktorý sa učí v škole. Každé obyčajné dieťa, ktoré navštevuje školu a riadi sa všetkými potrebnými požiadavkami na konci získa maturitu, diplom. 

Čistý oddaný, ktorý robí oddanú službu, získa Krišna prému.

Obyčajný oddaný môže vykonávať oddanú službu, ale Krišna prému nemôže získať. 

Rozumiete? To je problém. Navonok môžu robiť to isté. Pokúsim sa uviesť príklad, aby ste pochopili.

Príklad: Predstavte si, že ide po ulici nejaký výtržník a porušuje zákon. Obyčajný človek vidí, že výtržník porušuje zákon a zadrží ho. Môže tam byť nejaký vrah a obyčajný človek ho zadrží. Urobí dobrý skutok, keď chytí vraha. Predstavte si, že presne toho istého vraha chytí policajt. Vrah je ten istý. V prvom prípade ho zadrží obyčajný človek a v druhom prípade policajt. Aký je v tom rozdiel, čo si o tom myslíte?

Publikum: Ten policajt má viac právomocí, ako ten obyčajný človek.

Surdas prabhu: Áno. Ale obyčajný človek ho tiež môže chytiť a to sa volá civilné zadržanie. Vrah ide po ulici, niekto z oddaných ho uvidel a povedal, že ho treba chytiť. On ho chytí a na druhý deň sa o ňom bude písať vo všetkých novinách. Že tento človek urobil hrdinský čin. Chytil nebezpečného vraha. Všetci budú hovoriť, že super, konečne. Ženy budú pokojne chodiť po uliciach a nebudú sa báť. Aj muži budú spokojní. Chápete? Môžu ho aj vyznamenať. Niekedy sú v novinách vypísané odmeny za zločincov. Nemusí byť ozbrojený, nemusí mať ani putá a napriek tomu keď ho chytí, tak to bude dobré. Aký je v tom rozdiel keď ho chytí policajt a keď ho chytí obyčajný človek?

Publikum: Policajt to musí spraviť a obyčajný človek sa môže rozhodnúť či to chce urobiť alebo nie.

Surdas prabhu: To je pravda. Súhlasím. Chcem počuť rozdiel výsledku pre obyčajného človeka a pre policajta. Obaja to urobili a aký je rozdiel v ich výsledku. Čo si myslíte?

Publikum: Obyčajného človeka za to vyznamenajú a policajta nie.

Surdas prabhu: Policajtovi tiež dajú vyznamenanie. Obyčajný človek a aj policajt dostanú poďakovanie. Obaja budú finančne vyznamenaní. Zatiaľ to vyzerá všetko rovnako. Policajt keď chytí zločinca dostane vyznamenanie, hviezdičku na výložku. Povýšia ho v službe a všetci budú o ňom hovoriť ako o dobrom policajtovi. Treba ho povýšiť. Čo očakáva na konci kariéry? Dostane dôchodok. Môže byť policajným veliteľom. Niekedy na sklonku kariéry sa môže stať policajným veliteľom a mať vysoký policajný dôchodok. Keď obyčajný človek zadrží také isté množstvo zlodejov, tak nebude policajným veliteľom, nedostane za to policajný dôchodok. Chápete?

Publikum: Áno.

Surdas prabhu: Aj keď konanie je u oboch rovnaké, tak je lepšie byť policajtom ako obyčajným človekom. Policajt má dodatočnú motiváciu za svoje konanie. Táto dodatočná motivácia ho stimuluje venovať sa ďalej policajnej službe. Obyčajný človek takúto motiváciu nezískava. Tak isto to je s čistými a obyčajnými oddanými. Aj keď robia tú istú službu, tak získavajú iný výsledok. Čistý oddaný získa dodatočnú motiváciu, aby pokračoval vo svojej oddanej službe. Obyčajný oddaný nebude mať takúto motiváciu. Preto sa za nejaký čas môže spáliť. Tým chcem povedať, že je nevýhodné byť obyčajným oddaným. Oveľa výhodnejšie je byť čistým oddaným.

Publikum: Kto a ako určí kto je čistý oddaný a kto je obyčajný oddaný?

Surdas prabhu: Vo vzťahu k sebe samému rozhodujete vy. Na to, aby ste boli policajt, tak je potrebné ísť na políciu a podpísať tam pracovnú zmluvu. Dajú vám uniformu, čapicu, pištoľ, putá a tak ďalej a tak ďalej. Na to, aby ste sa stali čistým oddaným, nemusíte ísť na žiadnu políciu. Všetko závisí od vás. Musíte poznať len dve pravidlá. Keď poznáte tieto dve pravidlá a kontrolujete ich u seba, tak taký človek bude čistým oddaným. Keď nekontrolujete tieto dve pravidlá, v tomto prípade človek bude obyčajný oddaný. To nezávisí od iných. To záleží len od vás. Od vašej túžby.

 

Druhy čistých oddaných

Bežne sa hovorí, že čistý oddaný nemá materiálne túžby. Zvyčajne sa takýmto spôsobom opisuje oddaný, ktorý sa nachádza na úrovni préma bhakti, alebo bháva bhakti. Treba chápať, že existuje ešte taký druh čistých oddaných ako sádhana bhakti. Pre sádhana bhaktov je prípustné mať materiálne túžby. No popri tom budú čistými oddanými.

Musíme pochopiť čo to znamená materiálne túžby. Chcem tým skrátka povedať, že u takého čistého oddaného, ktorý má materiálne túžby, ak pokračuje vo svojej činnosti, tak získava stimuly, aby sa ďalej zbavil týchto túžob. 

Príklad: Keď človek nastupuje do služby k policajtom, tak dostane tiež výložky, ale sú prázdne. V procese činnosti mu tam pribúdajú odznaky, hviezdy, lišty. Jedna lišta, dve lišty. Potom tri. Potom jedna veľká. Potom hviezdička. Dve hviezdičky. Potom tri. Potom štyri. Potom jedna veľká. Potom dve veľké. Potom tri veľké. Potom veľmi veľká hviezda. A potom mu gratulujú k tomu, že je veliteľ polície celej krajiny.

Preto sa čistý oddaný, ktorý má materiálne túžby, ľahšie posúva hore, ako obyčajný oddaný. Získava dodatočnú motiváciu. Dodatočnú podporu.

 

Materiálne túžby

1.materiálne túžby, ktoré sa končia

2.materiálne túžby, ktoré sa nekončia

 

Vrátime sa naspäť k materiálnym túžbam. Existujú dva druhy materiálnych túžob. Prvý druh, to sú materiálne túžby, ktoré sa končia. Druhý druh to sú materiálne túžby, ktoré sa nekončia. Inak povedané, všetko závisí od toho, čo je konečný cieľ človeka. Pokiaľ je konečným cieľom človeka Krišna a popritom má nejaké materiálne túžby, tak mať materiálne túžby nie je problém. Keď má človek ako konečný cieľ materiálne túžby, tak ten je buď materialista, alebo obyčajný oddaný. 

 

Rozdiel medzi obyčajným oddaným a čistým oddaným je ten, že pre čistého oddaného je konečný cieľ Krišna, čistá bhakti. Obyčajný oddaný nemá za konečný cieľ Krišnu.

 

 

Našim konečným cieľom má byť Krišna

Teraz urobíme prvý krok na ceste, aby sme sa stali čistými oddanými. Preto musíme porozmýšľať, čo je našim konečným cieľom. To nie je to, čo by sme chceli teraz, ale to čo chceme mať na konci. Nakoľko je zložité mať ako konečný cieľ Krišnu? Nehovorím o tom, že by sme mali vyhodiť svoje auto. Nehovorím o tom, že by sme sa mali vzdať svojich detí. Nehovorím o tom, aby sme prestali pracovať a žili niekde v chráme. Hovorím o tom, že konečným cieľom má byť Krišna. Preto je potrebné urobiť revíziu svojich túžob. Potrebujeme všetky túžby vyložiť na stôl a rozdeliť ich, urobiť analýzu.

Aká je konečná túžba? Aká túžba je dnes? Aká túžba je na zajtra? Čo si myslíte, nakoľko je zložité spraviť takýto audit svojich túžob a dohodnúť sa sám so sebou o tom, že Krišna je mojim konečným cieľom? Je to zložité?

Publikum: Audit nie je zložitý, ale realizácia je zložitá. Proces realizácie je zložitý.

Surdas prabhu: Nie, nie, nie. Je to zložité, alebo nie je zložité, aby bol Krišna našim konečným cieľom?

Publikum: Pre niekoho to je jednoduché a pre niekoho to nie je jednoduché.

Surdas prabhu: Súhlasím. Preto treba na začiatku porozmýšľať a urobiť si takú sebareflexiu. Čo chcem? 

 

Keď nechceme, aby našim konečným cieľom bol Krišna

Keď oddaný nechce, aby Krišna bol jeho konečným cieľom, tak čo má robiť? Môže si sám dávať otázky prečo nechce, aby bol Krišna jeho konečným cieľom. Môže filozofovať a študovať filozofiu na túto tému. Môže sa pýtať iných oddaných aby ho presvedčili keď nechce, aby Krišna bol jeho konečným cieľom. „Prosím presvedčte ma, že nemám pravdu.“ S tým sa dá pracovať. Myslím si, že to nie je také zložité. To znamená, že nie je to zložité mať Krišnu ako konečný cieľ. Čo si myslíte, prečo je lepšie mať Krišnu ako konečný cieľ? Preto, lebo keď sme s Krišnom, tak budeme mať všetko. Budeme žiť večne. Budeme mať večnú rodinu. Budeme mať večnú činnosť. Nebudeme zomierať. Čo si myslíte, je to ťažké prijať? 

Publikum: Každý by to asi chcel, ale väčšina tomu neverí.

Surdas prabhu: Neverí čomu? Že to je možné?

Publikum: Stále majú väčšiu vieru v tú hmotu. Tá viera v hmotu prevažuje.

Surdas prabhu: Preto prvý krok k tomu je pochopenie, prečo je duchovné lepšie ako materiálne. Spomenieme si ako kázal Šríla Prabhupáda. Zajtra je deň zjavenia Šrílu Prabhupádu. A keď sú nejaké pochybnosti, tak sa môžeme obrátiť na Šrílu Prabhupádu a poprosiť Šrílu Prabhupádu, aby tie pochybnosti odstránil. Ako ich on rozbíjal? On vysvetľoval, že materiálny svet je plný problémov. Že všetci sa v materiálnom svete trápia. Aj keď sa netrápia teraz, tak zostarnú a zomrú. To je zlá perspektíva.

Publikum: Ale je to aspoň istota.

Surdas prabhu: Áno. Na sto percent umrie. Aj keď človek vlastní veľký dom, veľa áut, aj tak zomrie. Aj keď všetko prenechá svojim deťom, tak oni zomrú tiež. Ak to neminú všetko na drogy… Keď to deti neminú, tak vnuci to minú. A ešte sa budú sťažovať, prečo im nechal tak málo. Drogy sú drahé. Ako môžete túžiť po tom, aby ste mali na konci samé problémy?

Preto prvý krok, ktorý je potrebné urobiť, je audit svojich myšlienok, svojich túžob. Čo chceme? Dá sa povedať, že teraz chcem mať pekné auto. To nie je problém pre čistého oddaného. Chcem mať veľký dom. To neznamená, že človek, ktorý to chce, nemôže byť čistý oddaný. Nejaká žena túži po dieťati, a to neznamená, že ona nie je čistá oddaná. Všetko záleží od toho, čo je jej konečné želanie. To nie je to, po čom túži teraz, to je to čo chce na konci. V danom momente môže človek chcieť veľa peňazí. Dôležité je to, čo chce na konci. Je možné, že situácia je taká, že to potrebuje mať. Ako môžeme existovať v tomto svete bez peňazí? Chodiť ako bezdomovec? Prespávať niekde na ulici? To je problém. Niekto môže spať aj na ulici, ale niekto nemôže. To neznamená, že ten, kto môže spať na ulici je čistý oddaný, a ten kto chce spať doma na posteli nemôže byť čistý oddaný. 

Toto som si teraz nevymyslel. Uvediem vám sanskritský verš.

 

Prvé pravidlo

anyābhilāṣitā-śūnyaṁ

 

Anyābhilāṣitā-śūnyaṁ znamená, že na konci nemá byť materiálna túžba. 

 

Anya znamená iné.

Abhilāṣitā znamená túžba na konci.

Śūnyaṁ znamená prázdnota. Jednoducho povedané nula.

 

Inak povedané, iných, konečných materiálnych túžob musí byť nula.

To je prvé, na čom musíte pracovať, prvé pravidlo. Preto musíme porozmýšľať nad týmto pravidlom. 

 

Publikum: Ja sa chcem spýtať, že keď to má niekto ako konečný cieľ, prečo potom si ten konečný cieľ nezačne…prečo ho nespraví terajším cieľom?

Surdas prabhu: To je iná otázka. Netreba miešať tieto dve veci. Pretože tu sa môžete zamotať. Keď nezodpoviem túto otázku, položte mi ju neskôr. Prejdeme k druhému pravidlu.

 

Druhé pravidlo

jñāna-karmādy-anāvṛtam

 

Nevyhnutne musia byť dodržané dve podmienky, dve pravidlá, aby bol človek čistým oddaným.

Jñāna-karmādy-anāvṛtam znamená, že materiálne túžby nesmú prekrývať bhakti.

 

Príklad:Predstavte si, že obrus prekrýva stôl. Čo to znamená? Sledujte moje ruky. Táto ruka znamená bhakti. A tá druhá ruka je materiálna túžba. Hlavné je to, aby bhakti bola konečným cieľom. Materiálne túžby môžu byť bližšie ku mne. Môžu sa nachádzať v akejkoľvek vzdialenosti, no nemôžu byť väčším konečným cieľom ako bhakti. Materiálne ciele nemôžu byť konečným cieľom. To znamená ten termín abhilāṣitā.

Druhé pravidlo. Materiálne túžby nesmú prekrývať bhakti. Prečo? Pretože sa udeje toto: Človek má materiálnu túžbu a ona sa vyplní a odpadne. Bola nejaká materiálna túžba, no odpadla. Čistý oddaný môže mať materiálne túžby. Hlavné je to, aby boli tie materiálne túžby konečné, aby sa dali splniť. Týchto materiálnych túžob môže byť veľmi veľa, môže ich byť málo, nemusia byť. Aj prvý aj druhý aj tretí oddaný, oni všetci budú čistí oddaní. Takže druhé pravidlo je dôležité, aby materiálne túžby neprekrývali bhakti. Pretože ak sa takáto materiálna túžba splní a odpadne, tak bhakti môže tiež popri tom odpadnúť. Ako domino efekt. Ak postavíme dve domino kocky jednu pred druhú, tak keď tu zadnú zhodíme, tak ona zhodí aj tú pred ňou. 

Príbeh: Počul som o jednom brahmačárínovi, ktorý žil v moskovskom ášrame. Venoval sa oddanej službe, spieval Haré Krišna. Robil aj rôzne iné služby. To bolo v 90. rokoch. Jedného dňa mu zavolali. Povedali: „Haló, vy ste ten a ten?“ On hovorí: „Áno, to som ja.“ Zistilo sa, že zdedil celý zámok vo Francúzsku. Keď zomrel ten majiteľ, tak hľadali komu patril ten zámok. Preverovali celú rodinu a zistili, že on je dedič toho zámku. Veľký zámok. Veľa polí, viniča. To stojí veľmi veľa, je to všetko veľmi drahé. „Super, Haré Krišna!“ Odletel do Francúzska a nikto ho už nevidel. Má celý zámok, ale nemá bhakti. Prečo? Pretože sa to dostalo do tejto pozície prekrytia, že materiálne túžby prekryli bhakti. Keď sa splnilo materiálne želanie, tak nutnosť bhakti odpadla. To je problém. Keby aj túžil po tom všetkom, po zámku, po aute a táto túžba by nebola prioritná pred bhakti, tak by to nebol problém.

 

Ak chceme byť čistými oddanými, tak musíme napísať dve eseje 

1.Prečo si myslíme, že Krišna a bhakti sú pre nás konečným cieľom?

2.Aj keď získam zámok vo Francúzsku, aj keď získam dva zámky vo Francúzsku, aj keď sa stanem anglickým kráľom, aj keď sa stanem americkým prezidentom, aj keď budem miss sveta, aj keď keď budem najznámejší herec – tak aj popri tom neprestanem praktizovať. 

Na to, aby sme sa stali čistými oddanými, treba napísať dve eseje. Skúste to napísať. Najprv si to prečítajte sami a potom sa môžete podeliť s inými. Keď nemáte k tomu poznámky, môžete s tou požiadavkou prísť za inými oddanými, aby vám dali nejaké argumenty. Aby to vyargumentovali pre vašu myseľ, aby ste to vedel napísať. Myslím si, že je to veľmi rýchlo riešiteľná vec. Keď budeme riešiť túto otázku, tak už budeme ako tí policajti. Každý krok policajta je krokom k dobrému policajnému dôchodku. Policajt si uvedomuje, že teraz keď nadsluhoval ďalší rok, tak dostane nejakých päťdesiat eur navyše k dôchodku. Ďalší rok mu pribudne sedemdesiat. Ďalší rok mu priniesol sto eur. To je to, čo sa týka policajtov. Čo sa týka čistých oddaných, tak každým krokom si uvedomuje, že je bližšie ku Krišna préme. 

Navrhujem vám skúsiť si napísať tieto eseje, alebo sa nad tým na začiatok zamyslieť. Keď je potrebná nejaká pomoc, tak si môžeme navzájom pomáhať. Keď niekto povie že: „Nie, nechcem byť čistý oddaným, ja chcem byť obyčajným oddaným“, tak to nie je problém. To je takisto dobrá vec. Len treba rátať s tým, že tam nie je dodatočná odmena, nie je tam dodatočný bonus. Okej? Čo si o tom myslíte?

Publikum: Ďakujeme za úlohu.

Surdas prabhu: Keď sa to podarí, tak môžeme prebrať ostatné časti. To, čo som povedal, je najlepšie urobiť teraz na začiatku. Potom sa budeme venovať iným veciam, ktoré je tiež potrebné vedieť. Keď preberieme aj tie iné veci, tak vám niektoré veci budú ešte jasnejšie. 

Publikum: Ja by som sa rada spýtala, či to nie je nejak karmicky dané, že niekto má takú dráhu, keď sa narodí, čistého oddaného a niekto obyčajného oddaného. Či to nie je karmou z minulých životov?

Surdas prabhu: Nie. Nie. Porozmýšľam ako odpovedať. Nie, karma nevplýva na tieto veci. Nie je to tak, že karma predurčuje, či môžete byť čistým oddaným, alebo obyčajným oddaným. Máte pravdu v tom, že niekedy karma môže byť prekážkou v tom sa venovať ktorejkoľvek oddanej službe. Aj čistej, aj obyčajnej oddanej službe. Niekedy karma tlačí tak, že sa človek nemôže venovať oddanej službe. Ak karma dovolí venovať sa oddanej službe, to znamená, že sa môžeme venovať čistej oddanej službe. Treba pochopiť, že to, keď karma nedáva absolútne žiadnu možnosť venovať sa oddanej službe, býva veľmi zriedkavo. Väčšinou bráni množstvu činnosti, ktorej sa môžete venovať.

Príklad: Dostaneme nejaké peniaze. Každý si môže za tie peniaze kúpiť čisté zlato. Možno, že to bude veľmi malý kúsok. Môže to byť veľký kus. Všetko záleží od množstva peňazí. Môžeme tie peniaze minúť na maličký kúsok zlata, ale je to zlato. Môžeme to minúť na plast. Tá plastová ozdoba môže byť veľká, no nemá žiadnu cenu, rozpadne sa a zmizne. 

 

Prvé dva výsledky, ktoré dáva čistá oddaná služba

Keď sa človek venuje čistej oddanej službe, tak sa zlá karma rozpadáva. Karma zvyčajne môže byť prekážkou na začiatku. No keď sa už človek začal venovať oddanej službe, tak jeho karma sa bude rozpadávať. Ako hovorím, je veľmi dôležitá kniha, ktorá opisuje tieto veci a to je Nektár oddanosti. Tam sa hovorí, že prvé dva výsledky, ktoré dáva čistá oddaná služba sú: 

1.kleśaghni

2.śubhadā  

Kleśaghni znamená ničenie zlej karmy. Keď sa človek začne venovať čistej oddanej službe, tak ničí svoju zlú karmu, ktorá mu stále menej a menej prekáža. Keď sa človek venuje len obyčajnej oddanej službe, tak sa tá karma neničí tak efektívne. Preto to nezávisí od karmy. Môžeme sa venovať čistej oddanej službe, alebo obyčajnej. To všetko závisí od toho ako sa rozhodneme. Všetko závisí od nás, či budeme kupovať prsteň z čistého zlata, alebo z plastu.

Publikum: Možno to aj záleží od toho, keď už človek robil oddanú službu v predošlých životoch a dosiahol nejakú úroveň, tak v ďalšom živote mu to ide prirodzenejšie.  

Surdas prabhu: Áno, môže mu to ísť ľahšie. No to ešte nemusí znamenať, že bude robiť čistú oddanú službu. To je tiež popísané v tej knihe Nektár oddanosti, že človek sa môže dokonca nevenovať oddanej službe, ale keď sa bude venovať inej činnosti, tak v nasledujúcom živote sa začne venovať obyčajnej oddanej službe. 

Publikum: Aké veci?

Surdas prabhu: Tie veci sa nazývajú ajñāta-sukṛti. No vysvetlím to na samostatnej lekcii a podrobnejšie. Je to dobré napríklad na kázanie. 

Príklad: Naši rodičia nemusia prijímať oddanú službu. Občas oddaní robia takúto chybu – hovoria rodičom, že musia byť oddaní. „Keď nie ste oddaní, tak ste démoni. Ja od vás odídem.“ V určitých prípadoch rodičia môžu prijať oddanú službu. V niektorých prípadoch povedia, že vajce sliepku nepoučuje, preto ťa nebudeme počúvať. V takomto prípade je lepšie používať metódu ajñāta-sukṛti. To je napríklad keď im dávame prasádam. Sú to také primitívne praktiky.

Existuje ešte jedna dobrá rada, ktorej sa budeme venovať neskôr. Je dobré vedieť z akých elementov sa skladá oddaná služba, aby sme to vedeli robiť správne. Keď to budeme robiť správne, tak to bude efektívne. Veľmi rýchlo sa dostaví výsledok, ktorý nás bude nadchýnať pokračovať ďalej. To je úloha spoločenstva pomôcť každému na ceste oddanej služby, aby bol maximálne efektívny. To neznamená, že všetci musia žiť v chráme. Treba vychádzať z tej situácie, v ktorej sa oddaný nachádza. Ako by mohol byť maximálne efektívny.  Na to treba veľmi dobre rozumieť mechanizmu oddanej služby. Pomaličky budeme tieto veci rozoberať, aby ste o tom mali úplnú predstavu.

Publikum: Môžem sa opýtať? V tej prvej téme mi nie je celkom jasné, že niekto môže byť čistým oddaným, ale zatiaľ sa venuje tým materiálnym túžbam. On má na konci ten cieľ Krišnu, ale zatiaľ si ešte chce užívať nejaké materiálne veci. A ono to vyznieva tak, že on keď si tie veci nejak užije, tak oni odpadnú. Ale zároveň v Bhagavad Gíte verš 3.39 avritam jnana…, tak tam sa hovorí, že tieto túžby sa nedajú nikdy uspokojiť a oni zahaľujú to vedomie. Ako vyriešiť tento zdanlivý rozpor?

Surdas prabhu: Toto sa dá vysvetliť tak, že my to nemôžeme brať tak, že schvaľujeme všetky tie túžby. Materiálne túžby nesmú konkurovať tým duchovným veciam. Teraz to vyzerá tak, že ideme do hĺbky a myslím si, že by sme túto tému mohli prebrať v budúcnosti. Tam je jeden princíp, vždy spomínať na Krišnu a nikdy na Neho nezabudnúť. Tento princíp tiež naznačuje, že musíme brať do úvahy nejaké materiálne veci, aby sme zostali oddanými. Keď nerátame s tými vecami, tak môžeme prestať robiť oddanú službu. Chyba môže byť v tom, že oddaný môže nebrať do úvahy tieto materiálne veci a oni v konečnom dôsledku ničia jeho oddanú službu. To je také umenie.

Máte pravdu, že je taký problém, keď jednoducho dovolíme materiálnym túžbam existovať, tak nás môžu zruinovať. No pravda je aj to, že sádhana bhakti je čistá oddaná služba. U sádhana bhaktu môžu byť materiálne túžby. To je aj nevyhnutné dovtedy, dokiaľ nedosiahne úroveň bháva bhakti. Keď oddaný neráta s týmito vecami a imituje bháva bhaktu, tak bude mať problémy. On tie materiálne túžby v sebe potláča. Ako následok môžu vzniknúť nejaké psychické problémy, alebo nejaké sexuálne odchýlky a to je problém. Pokiaľ sa človek snaží napodobňovať oveľa vyššiu úroveň, ako tá na ktorej sa nachádza, tak môžu prísť následky a nie že môžu prísť, ale určite prídu. Chcem povedať, že toto všetko sa dá riešiť, ak sa všetko robí správne. Ak rozumieme ako funguje mechanizmus oddanej služby, tak sa dá všetko zariadiť tak, že všetko bude dobré. To neznamená, že to vznikne za jeden deň, týždeň, alebo za mesiac. Môže to trvať aj roky, aj desiatky rokov. No bude veľmi dôležité to, že oddaný bude cítiť, že robí progres, že ide ku Krišnovi. S odstupom času bude vidieť Krišnu lepšie a lepšie. A popri tom sa vyhne negatívnym následkom. 

Skrátka nikto túto tému neučí do hĺbky, ale je potrebné ju poznať veľmi dobre. Najzaujímavejšie je, že Šríla Prabhupáda o tom písal. Keď som sa začal zaujímať o túto tému s inými oddanými a pýtal som sa ich či to vedeli, tak mi odpovedali, že nie. No je to veľmi dôležité vedieť.

Preto ešte raz, dnes sme rozobrali dva body. Dohodli sme sa, že budeme meditovať nad tým, že Krišna bude za každých okolností našim cieľom. To neznamená, že musíme teraz meditovať nad materiálnymi túžbami. Musíme meditovať nad Krišnom. Keď sa popritom objavia nejaké materiálne túžby, tak nemusíme mať paniku a myslieť si, že sa nič nepodarí. Treba to jednoducho skonzultovať a pochopiť ako ďalej postupovať, aby sme sa nenechali pohltiť materiálnymi túžbami. Ten druhý moment je pochopiť tému prekrytia.

Myslím si, že toto je dosť postačujúca informácia na rozmýšľanie. Porozprávať sa o nej môžeme neskôr. Preto, aby sme to zanalyzovali, musí prejsť nejaký čas. To je taký report pred samým sebou. Preto hovorím, že by bolo dobré urobiť tú prácu a bolo by dobré poradiť sa s nejakým kamarátom oddaným o tom čo si o tom myslí. Ak nebudete rozumieť nejakým veciam ako ich robiť, alebo ako postupovať, tak môžete dať otázku a môžeme to prebrať. 

Ešte raz by som chcel podotknúť, že dnes je Krišna Džanmaštami, a tak môžeme poprosiť Krišnu, aby nám dal inteligenciu, aby sme sa stali čistými oddanými. Poprosiť ho, aby nám poradil ako prekonať prekážky na tejto ceste. Aby poukázal na problémy, ktoré s nami súvisia. Myslím si, že Krišna bude veľmi spokojný. Myslím si, že bude radšej ako keby ste mu napríklad priniesli jablko alebo nejaký iný darček. Je dôležité Krišnovi darovať darčeky. No Krišna chce, aby sme Mu darovali seba. Všetko ostatné si môže kúpiť sám. Je veľmi bohatý. U Nanda Maharádža v kravíne boli rubínové stĺpy. Brilianty, rubíny a to boli stĺpy kravína. Krišna je veľmi bohatý, no dáva nám slobodu výberu. Nechce nás nútiť. Pretože keď je láska, tak dávame druhému človeku na výber. Keď niekoho ľúbime, tak mu dávame na výber. Môžeme mu povedať nech si robí čo chce. To sa samozrejme nevzťahuje na deti za ktoré zodpovedáme. No keď sa jedná o dospelých, tak sa to deje presne takýmto spôsobom. Preto Krišna nie je monštrum. Dáva možnosť výberu. Poteší sa tomu, keď sa na Neho obrátite s touto prosbou. A taktiež to bude aj v našom záujme. Budeme veľmi zainteresovaní v tomto úspechu. Pretože pre nás to znamená riešenie všetkých problémov v našom živote. 

Zdieľajte článok s vašimi priateľmi

Pridať komentár:

Zatiaľ žiadne komentáre.

Mohlo by vás zaujímať

Nektár oddanosti Surdas prabhu
Čítaj viac
Surdas prabhu Vzťahy
Čítaj viac
Surdas prabhu Filozofia
Čítaj viac
Yogapit
Prehľad ochrany osobných údajov

Táto webová stránka používa cookies, aby sme vám mohli poskytnúť čo najlepší používateľský zážitok. Informácie o súboroch cookie sa ukladajú vo vašom prehliadači a vykonávajú funkcie, ako je rozpoznanie vás, keď sa vrátite na našu webovú stránku, a pomáhajú nášmu tímu pochopiť, ktoré časti webovej stránky sú pre vás najzaujímavejšie a najužitočnejšie.