Śrīmad-bhāgavatam 3.13.47
sa itthaṁ bhagavān urvīṁ
viṣvaksenaḥ prajāpatiḥ
rasāyā līlayonnītām
apsu nyasya yayau hariḥ
Synonyma
saḥ — On; ittham — takto; bhagavān — Osobnost Božství; urvīm — Zemi; viṣvaksenaḥ — jiné jméno Viṣṇua; prajā-patiḥ — Pán živých bytostí; rasāyāḥ — z vody; līlayā — velice snadno; unnītām — vyzdvihl; apsu — na hladinu; nyasya — umístil; yayau — vrátil se do Svého sídla; hariḥ — Osobnost Božství.
Překlad
Osobnost Božství, Pán Viṣṇu, který je udržovatelem všech živých bytostí, vyzdvihl Zemi tímto způsobem z vody a poté, co ji položil na hladinu, se vrátil do Svého sídla.
Význam
Osobnost Božství, Pán Viṣṇu, sestupuje z vlastní vůle na hmotné planety ve Svých nesčetně mnoha inkarnacích s různými záměry a opět se vrací do Svého sídla. Když sestupuje, nazývá se avatāra, protože avatāra znamená “ten, který sestupuje”. Ani Samotný Pán, ani určití Jeho oddaní, kteří přicházejí na tuto Zemi, nejsou obyčejné živé bytosti jako my.
Lekcia
Trinásta kapitola už čoskoro končí, ostáva pár veršov do konca. Popisuje sa tu to, že po tom čo Pán Varahadéva splnil svoju misiu, tak sa vrátil do svojho sídla. Šríla Prabhupáda vo význame píše, že inkarnácia Pána sa nazýva avatar. Avatar znamená „to, čo zostupuje“. Ava znamená z hora na dol.
Príklad:
Poznáme slovo avaroha panthi. A to označuje zostupný proces poznania. Poznáme slovo avajānanti. V Bhagavad-gíte Krišna hovorí – avajānanti māṁ mūḍhā. Prekladá sa to ako: „Hlupáci sa mi posmievajú.“ Avajānanti znamená ponižovať, zhadzovať autoritu.
Je pre nás dôležité poznať, že nesmieme byť takýto hlupáci, ktorí sa posmievajú Pánovi, pretože sa Pán zjavil vo veľmi neobvyklej podobe. Pán sa môže prejavovať v rôznych podobách, nie len vo forme Varahadéva. Nie iba vo forme Matsyi. Môže sa prejaviť vo všetkých možných podobách rôznych druhov. Napríklad vo forme komára, alebo ešte v inej forme. Šríla Prabhupáda to popisuje v jednom zo svojich významov. Môže sa nám zdať, že je to nejaká obyčajná podoba, ale aj tak je to Najvyšší Pán. Po tom čo Pán splní svoju misiu na tejto planéte, tak sa vracia do svojho sídla.
O čom by ste chceli diskutovať? O Pánovi Varahadévovi, alebo o niečom inom?
Pripomeniem, že Pán Varahadéva vyzdvihol Zem z oceánu a dal Zemi možnosť držať sa svojej obežnej dráhy tým, že do nej vložil svoju energiu. Čo to znamená? Zosobnením čoho je Pán Varahadéva? Na základe čoho sa Zem vyzdvihla z oceánu?
Akú praktiku priniesol Pán Varahadéva do tohto sveta? Yajnu. Yajna je tá praktika, ktorú priniesol Pán Varahadéva do tohto sveta. To čo dáva príležitosť, to čo očisťuje túto Zem. To čo dáva Zemi možnosť existovať. Čítame z tretieho spevu a v tretej kapitole sú popisované rôzne Pánove inkarnácie. V tejto kapitole v zozname inkarnácií stojí Pán Varahadéva na druhom mieste. Prví sú štyria Kumarovia.
Akú cestu ukázali štyria Kumarovia? Kým boli štyria Kumarovia?
Kumarovia priniesli cestu jnany, nesmieme zabudnúť, že pôvodne boli impersonalistami.
Ďalej sa popisuje Avatara Varahadéva. Varahadéva dal cestu yajne, cestu vykonania obete. Tráva kusha sú chlpy na tele Pána Varahadeva. Keď sa zo seba snažil otriasť vodu po tom ako vyliezol z oceánu, tak jeho chlpy vydávali zvuky védskych mantier.
Ďalší Avatara v tretej kapitole prvého spevu je Nárada Muni. Akú cestu priniesol Narada Muni? Cestu bhakti.
A tak ďalej, čo dal Nara Narayana? Askézu.
Každý Avatar keď zostupuje, tak má nejakú misiu, neprichádza len tak. Musíme chápať túto zábavu Pána Varahadéva s Hiranyakšom. Hiranyakša si chcel užívať. Prekladá sa ako „zlato a oči“. Ten kto všade vidí zlato, profit. Prečo vidí tento profit? Aby si užíval. Keď prišiel Pán Varahadéva, tak priniesol yajnu. Vďaka yajny môžeme normálne existovať.
Čo bolo výsledkom aktivít Hiranyakšu? Katastrofa. Predstavte si, nachádzame sa na planéte Zem. Zrazu planéta klesne zo svojej obežnej dráhy a bude letieť bohvie kam. Zrazu bude tma, nestrieda sa deň a noc, Zem sa vzďaľuje od Slnka do neznáma. Si to predstavte. Je to strašidelné. Chcete sa ocitnúť na Zemi, ktorá letí bohvie kam? Na základe aktivity Hiranyakšu sa presne toto stalo. Zem zišla zo svojej obežnej dráhy a spadla do oceánu.
Občas si možno myslíme, že sa všetko deje samo o sebe bez nejakého vonkajšieho zásahu. No v skutočnosti to tak nie je. Tento svet sa udržuje kvôli yajni. Zatiaľ čo ľudia v tomto svete vykonávajú yajnu, tak môže viac či menej pokračovať vo svojej existencii. Akonáhle yajna skončí, tak začne mať Zem veľké problémy. Ľudia ťažia ropu, plyn vo veľkých množstvách a prirodzene sa vnútorná štruktúra Zeme mení. V zemi začínajú byť prázdne diery. Všetko začína fungovať inak. Zoberte si nejakú guľu a zoberte nejakú tenisovú loptičku. Skúste ich hodiť do vzduchu a môžete vnímať, že sa správajú rôzne. Môže sa stať, že jedného dňa Zem zmení to ako obieha okolo Slnka. K čomu to privedie, to ešte nevieme. No mám veľké pochybnosti, že bude lepšie ako teraz.
Môže sa zdať, že s tým nemáme nič spoločného, že sa nás to vôbec netýka. No v skutočnosti, ak budú ľudia vykonávať yajnu, tak bude Zem pokračovať vo svojej normálnej existencii. Preto je pre nás veľmi dôležité pokračovať v spievaní Hare Krišna, pretože to je yajna pre dnešný vek. Pán Čaitanya nám priniesol túto yajnu, yajnu spievania Svätého Mena. Pamätáme si, že v detstve mal Pán Čaitanya meno Višvambára. Višvambára je meno Pána Varahadéva. Varahadéva priniesol yajnu a Višvambára, Pán Caitanya tiež priniesol yajnu.
Pán Varahadéva priniesol do tohto sveta vykonávanie védskych yajien. Pán Čaitanya priniesol do tohto sveta yajnu spievania Svätého Mena.
O čom by ste chceli diskutovať?
Otázka:
Keď diskutujeme o Hiranyakšovi, o osobe ktorá za všetkým videla zisk, snažila sa vyhľadávať zlato a jej aktivity priviedli Zem do stavu v ktorom sa nachádzala. Keď to vtiahneme do spoločnosti oddaných, tak u nich môžeme vidieť, že ich prirodzeným výsledkom je, že sú chudobní a niekedy nemajú peniaze ani na svoje životné potreby a nie to ešte na to, aby dávali príspevky. Občas sa to stavia do protikladu. Keď som oddaný, tak nesmiem byť bohatý, musím byť chudobný. Preto sa pýtam, či sa to dá spojiť, že na jednu stranu nebyť proti tomu vyhľadávať zisk a vidieť peniaze a na druhú stranu zostať oddaný.
Odpoveď:
Dobrá otázka. Odpoveď môže mať niekoľko aspektov. Premýšľam odkiaľ začať.
Keď osoba prichádza k vedomiu Krišnu, tak má veľkú túžbu veľmi rýchlo robiť duchovný pokrok. Keď má takýto cieľ, tak sa pokúša byť chudobná, pretože bohatstvo znamená, že bude schopná plniť nejaké svoje túžby. Pretože má na začiatku svojej cesty silné hmotné túžby, tak sa zrieka hmotného bohatstva. Nakoľko má také pochopenie, že bohatstvo znamená hmotné túžby a zmyslový pôžitok. Ak sa vzdáme bohatstva, tak si môžeme povedať, že sme sa zriekli hmotných túžob.
Príklad ako to funguje:
Predstavte si osobu, ktorá nie je športovec. Vyzerá ako normálna osoba, nosí bežné oblečenie. Predstavte si športovca. Napríklad nejakého bežca. Je veľmi skúsený a líši sa od obyčajnej osoby. Líši sa tým, že asi bude pravdepodobne chudý. Teraz si predstavte, že si obyčajná osoba pomyslí, že chce byť športovec. Rozhodol sa, že bude športovec. Už nejakú chvíľu cvičí, tak je športovec, alebo nie je? Pre začiatočníka je ťažké stotožniť sa s tým, že je športovec. Možno začal behať, ale ešte nemôže chodiť na závody. Možno nebehá o moc lepšie ako nejaký obyčajný človek.
K tomu, aby sa stotožnil s postavením športovca, tak začne robiť to, že sa začne obliekať do športového oblečenia. Kúpi si športové tenisky, dres, hodinky. Nosí športový ruksak. Robí to preto, aby sa cítil ako športovec, lebo výsledkami ešte nie je športovec. Je to pre neho určitý stimul, určitá motivácia k tomu, aby pokračoval v robení toho športu.
Je veľmi dobre viditeľný rozdiel medzi profesionálnym športovcom a začiatočníkom. Existujú aj obchody pre športovcov a viete kto tam chodí? Začínajúci športovci. Moje pozorovanie je také, že tí profesionálni športovci vyzerajú ako obyčajní ľudia. Môže byť bežec, ale má na sebe obyčajné tenisky a nepotrebuje viac. No začiatočníci môžu mať na sebe športové oblečenie za veľké množstvo peňazí. Ten profesionálny športovec sa ho môže opýtať načo si to všetko nakúpil, veď potrebuješ len nejaké tenisky. K čomu potrebuješ ten športový ruksak a v ňom špeciálnu fľaštičku za obrovské peniaze? Načo ti je drahá športová bunda? Môžeš nosiť kľudne niečo jednoduchšie a lacnejšie.
Problém začiatočníka je v tom, že chce nejakým spôsobom oddeliť seba od obyčajného človeka. Podľa svojich pocitov nemôže povedať, že je športovec, on sa neustále cíti ako obyčajný človek a preto pre seba nakupuje rôzne drahé veci. Takto keď osoba začína svoju duchovnú cestu, tak sa nechce cítiť ako nejaký obyčajný človek, ale chce sa cítiť ako niečo viac. Takto ho jeho vnútorné myšlienky a túžby nútia a motivujú k tomu robiť niečo, aby sa odlíšil od ostatných. Rovnako ako športovec začiatočník robí veľa vecí len navonok, tak rovnako aj oddaný začiatočník musí mať taký dôrazne odriekavý spôsob života, aby ukázal: „Vidíte, ja sa líšim.“ Potrebuje túto inšpiráciu a toto nadšenie, aby mohol pokračovať vo svojom praktikovaní. Takto sa bežne oddaní správajú. To je jeden aspekt.
Prvý aspekt:
Ak sa vnútorne necítime ako oddaní, tak tak môžeme jednať navonok. No v skutočnosti to čím sa líši športovec od nešportovca nie je ten zovňajšok, ale sú to možnosti a schopnosti jeho tela. To isté u oddaných. Oddaný sa nazýva oddaným pre jeho vnútorné želania, pre jeho vnútorné plány, ciele.
Na druhú stranu oddaný ktorý dosiahol nejaké vnútorné výsledky, tak už toľko neusiluje o vonkajšie veci. U pokročilých, skutočných oddaných nie je odriekanie iba vonkajšie, ale už to je nejaké ich nastavenie v živote. Oni nepotrebujú tieto vonkajšie veci, lebo im môžu prekážať na ich ceste oddanej služby.
No čo sa týka peňazí a nejakého bohatstva, tak to je možné aj pre oddaného. Pretože peniaze a bohatstvo nepatria človeku, ale Pánovi. Preto ich má osoba zamestnať v službe Pánovi. Preto nie je problém s tým, že je oddaný bohatý. Pretože bohatstvo zamestnáva v službe Krišnovi.
Ako záver môžeme povedať, aký by mal byť postoj k bohatstvu, alebo chudobe.
Čo si myslíte mal by byť oddaný bohatý, alebo chudobný?
Oddaný by mal mať také postavenie ktoré mu pomáha v oddanej službe. Ak oddaný cíti, že pre jeho pokrok v oddanej službe je prospešnejšie aby bol chudobný, tak môže byť chudobný. Ak potrebuje byť oddaný bohatý k tomu, aby mohol robiť viac oddanej služby, tak by mal byť bohatý.
Príklad:
Pamätám si ako som sa raz ráno zobudil a bola veľká, naozaj veľká zima, bolo to v Rusku a tam sú zimy veľmi chladné. Vonku bolo mínus tridsať, neboli tam dobré okná a nebolo teplo. Spieval som japu, ale nemohol som sa sústrediť na Sväté Meno. Spieval som japu, ale neustále som premýšľal nad tým, prečo je taká zima. Šestnásť kôl som namiesto premýšľania o Krišnovi premýšľal o tom prečo je taká zima. Na základe tohto rozumiem tomu, že k tomu, aby som mohol spievať japu, tak musí byť teplo. No na druhej strane ak bude príliš veľké teplo, tak je tiež náročné spievať japu. Musí byť taký ľahký chládok, vtedy je ľahké spievať japu.
No niekto môže povedať, že k tomu aby bola japa pozorná, tak je potrebné, aby bola naozaj zima. A niekto ďalší v tej teplote v ktorej sa ja budem cítiť komfortne, tak pre neho to môže byť príliš zima a bude chcieť viac tepla. Preto odpoveď na to, či by mal byť oddaný bohatý, alebo chudobný, tak je to individuálne, je to individuálny proces. Všetko závisí od toho čo bude lepšie na to, aby sa rozvíjal vo vedomí Krišnu. Toto je taká zásada, na ktorú by sme mali neustále myslieť, či nám tá, či iná vec pomáha vo vedomí Krišnu. Aké činnosti, aké aktivity, aké množstvo peňazí, aké množstvo zisku nám pomáha byť si viac vedomí Krišnu. Preto máme takú veľkú rôznorodosť.
Pre niekoho je dôležité oženiť sa na to, aby sa rozvíjal vo vedomí Krišnu. Niekto iný sa zas nemusí, lebo mu to nepomôže. Pre niekoho na to, aby sa cítil komfortne a robil pokrok vo vedomí Krišnu, tak musí cítiť, že mu pred domom stojí jeho Mercedes. Niekto iný nepotrebuje auto a bude ho len rozrušovať a bude mu stačiť bicykel.
Zároveň by sme sa mali vždy radiť so staršími oddanými, nakoľko môžeme byť podvedení našou mysľou. Tak ako peniaze, tak aj nedostatok peňazí môžeme zamestnať vo vedomí Krišnu. Všetko závisí od toho aký ten oddaný je. Je veľmi náročné radiť niekomu inému to čo vyhovuje nám. Pretože vaša rada mu nemusí pomôcť.
Príklad:
Oddaný si kúpi nejakú vec a druhý oddaný za ním príde a pýta sa ho prečo si to kúpil, načo ti to je. No on tú vec potrebuje na to, aby bol v kľude, aby mal pokojnú myseľ. U rôznych ľudí je rôzne podmienenie a rôzna úroveň znepokojenia mysle. Radšej nech nejaké veci má, aby na to neustále nemyslel a kvôli tomu sa nevedel sústrediť na spievanie Svätého Mena. Môžeme kúpiť nejakú vec a povedať: „Ty si chcel kúpiť túto vec? – Áno chcel som. – Dostal si to? – Áno dostal som to. – No tak teraz pozorne spievaj Hare Krišna.“
Pre niektoré kategórie oddaných je to nádherné riešenie. Preto buďte opatrní, keď niekomu niečo takto radíte, pretože si môžete myslieť, že vaša rada niekomu môže pomôcť, ale mu len uškodí. Ako po nejakej dobe oddaný očistí svoju myseľ spievaním Svätého Mena, tak pochopí sám, že niektoré veci nepotrebuje. No ak mu nejaké veci zoberiete teraz, tak mu to vôbec nepomôže, bude rozrušený a vôbec mu to nepomôže vo vedomí Krišnu.
Zásadné odporučenie je, že prijímame všetko čo je priaznivé a odmietame všetko čo je nepriaznivé. To je prvý princíp Śaraṇāgati, odovzdania sa Pánovi. Musíme prijímať všetko priaznivé a zavrhnúť všetko nepriaznivé.
Každý oddaný má svoj osobný zoznam čo je pre neho priaznivé a čo nepriaznivé. Preto musíme byť veľmi opatrní, keď oddaným niečo radíme, pretože zlou radou môžeme skomplikovať ich cestu vedomia Krišnu. Za našou radou sa môže skrývať závisť. Musíme byť veľmi pozorní a opatrní k tomu aká je naša motivácia za tým, že chceme niekomu niečo poradiť. Či tam nie je nejaká závisť a kritika, nejaké naše anarthy.
Všetko toto musíme zvážiť pri odpovedi na takúto otázku.
Otázka:
Chcel by som sa opýtať k tomuto bodu. Keď sú situácie, ako je v tej analógii kedy sa nejaké súcitné dieťa snaží pomôcť z kukly motýľovi, ktorý sa liahne pretože vidí zo svojej úrovne inteligencie, že ten motýľ umrie, takže mu trochu pomôže, ale tá príroda to má zariadené tak, že ten motýľ to musí urobiť sám, aby mohol lietať, no ak ho takto skôr vyberie, tak sa mu neotvoria krídla a umrie, takže ten kto to na začiatku myslel dobre, tak ho nakoniec zabil. Preto moja otázka k tomu je, možno tam nie je tá motivácia poradiť niekomu z nejakej závisti, ale skôr v tom dobrom, ale potom za to nesie takéto reakcie. Lebo toho oddaného poškodí a potom žije a trpí tými reakciami. Čo v takomto prípade robiť a ako premýšľať?
Odpoveď:
Veľmi dobrá otázka. Musíme byť veľmi opatrní. Prečo dáva často niekto niekomu nejakú radu? Neradí niekomu preto, aby mu pomohol, ale aby sa sám presvedčil v tom, čo radí. Môžeme sa nad týmto zamyslieť. Pamätám si ako za mnou prišiel jeden grihasta a začal mi hovoriť o inom oddanom. Bol tam taký začínajúci oddaný a ten grihasta hovoril o tom ako sa neustále stretáva so ženami, dneska s touto, zajtra zas s inou. Hovoril mi, ako sa ten oddaný nesmie takto stretávať. Rozprával mi o tom asi hodinu. Ja som sedel, počúval a rozmýšľal nad tým prečo mi to vlastne hovorí. Absolútne ma nezaujíma kto sa s akou ženou stretáva. Rozumiete?
No pochopil som, že on aj napriek tomu že je ženatý, tak má niekde vo vnútri v sebe túžbu stretávať sa s inými ženami. Preto kritizuje toho oddaného a tvrdí, že by sme sa nemali stretávať s inými ženami. Rozumiete? Problém spočíva v tom, že ak nebudeme mať dostatok skúsených oddaných v našom hnutí, tak sme odsúdení k tomu trpieť kvôli takým nezrelým odporúčaniam, alebo radám.
Pamätám si ako sme v deväťdesiatych rokoch mali v Rusku presne túto situáciu. Presne takýto druh kázania prebiehal všade, ale problém bol v tom, že tieto rady boli smerované na samotných kazateľov. Až neskôr keď oddaní dospeli a upevnili sa vo vedomí Krišnu, tak až vtedy začali byť schopní niekomu niečo radiť.
Záverom je, že by sme sa sami mali ustáliť v našom vedomí Krišnu a mať radosť z vedomia Krišnu. Ak vás vedomie Krišnu bude baviť, tak vás nebude toľko rozrušovať, že má niekto veľa peňazí, alebo že sa oženil. Budete jasne vedieť čo mu dopriať, čo mu poradiť, pretože medzi vami nebude konkurencia, súboj o nasledovníkov, o ženy.
Krišna je zdrojom plnosti a ak sa budeme združovať s Krišnom, tak taktiež budeme cítiť tú úplnosť a budeme schopní sa združovať s ostatnými. Peňazí nebude pre všetkých, každý nedostane nový Mercedes, ale Krišnu je dostatok pre každého. V stave keď nemáte závisť, nekritizujete, nechcete konkurovať nikomu, tak vtedy vám sám Krišna dá inteligenciu čo poradiť nejakej osobe.
0 komentárov