Začiatky projektu YogaPit siahajú niekde do roku 2010, aj keď ešte nie pod týmto dnešným názvom. Vďaka pokynu môjho prvého duchovného učiteľa Purnananda Prabhu som sa začal snažiť šíriť tohto učenie online. Facebook stránka Reinkarnacia.sk ešte neexistovala, bol som však administrátorom stránky Vodné bongo, čo bolo jedno z mojich už dosluhujúcich „hobby“. Keďže sám som už od cca. 2009 neintoxikoval, táto stránka prestávala mať pre mňa zmysel a začal som ju využívať na šírenie prvých článkov, ktoré som napísal na novovytvorený blog www.reinkarnacia.sk. Postupne som fanúšikov Vodného bonga pozýval na novú Facebook stránku, a v krátkej dobe sa tam pridalo vyše 3000 ľudí. Dá sa teda povedať, že pôvodné jadro FB Reinkarnácie boli priaznivci tejto indickej omamnej rastliny 🙂 Podobne ako hippies v USA v 70. rokoch, aj títo slovenskí huliči uprednostňovali alternatívny spôsob života, neuznávali materialistický systém a pod. Prvých bhaktov, t.j. praktizujúcich vedomie Krišnu vďaka Facebooku spája práve spojitosť s touto skupinou.
Pravidelným prispievaním citátov, obrázkov a článkov sa základňa fanúšikov Reinkarnácie stále rozrastala. Zlomový bod v prudkom raste fanúšikov mala na svedomí Facebook aplikácia „Čo budeš v budúcom živote“, ktorá generovala výsledky a fiktívne % „karmy“, aby takýmto naoko zaujímavým spôsobom pritiahla nových záujemcov a followerov. A tak sa aj stalo. V priebehu cca. dvoch týždňov pribudlo vyše 100.000 fanúšikov, ktorí boli zvedaví, čo budú v budúcom živote formou tohto jednoduchého kvízu. Tým však, že boli viacmenej náhodní, heterogénni, a reálne sa o východné filozofie nezaujímali, iba ich pritiahol tento trik, tá pravá práca s ich kultiváciou a nenásilným oboznamovaním s vedomím Krišnu iba započalo. Príspevky som sa snažil pridávať v duchu pozitívnych citátov, a sem tam medzi to som pridával védske verše z Bhagavad-Gíty, či iných védskych zdrojov. Práve týmto tzv. bridge preachingom, ktorý je základom tradície kázania vaišnavizmu už od nepamäti, sa podarilo postupne zoznámiť desiatky tisíc ľudí s týmto učením nenápadnou formou.
Spolu s Purnananda prabhu sme organizovali prednášky, kam nezriedkakedy prišli desiatky nových ľudí na každú novú prednášku. Postupne sa takto vyformovala prvá generácia nových bhaktov a v prvých pár rokoch ich počet narástol odhadom na 30-40. Aj keď Purnananda prabhu musel zo zdravotných dôvodov ísť žiť a liečiť sa do Indie, tento program pokračoval, aj keď už nie takým aktívnym tempom. Mohol za to aj nezáujem ISKCONu, organizácie, ktorá ostala po Prabhupádovi, do ktorej som nových členov pôvodne posielal, čo s odstupom času beriem ako nie celkom najšťastnejšiu voľbu, aj keď vtedy jedinú logickú. Toto pokračovalo až zhruba do roku 2018, kedy sa počet nových ľudí vyšplhal na okolo 100, aj keď vďaka neschopnosti ISKCONu a mojej vlastnej obmedzenej kapacite, väčšina bhaktov ostala „spať“ v pasívnom móde, čo je konieckoncov pre ISKCON príznačné.
Moje otvorené dištancovanie sa od ISKCONu a zastavenie ich podporovania, ktoré po viacerých konfliktoch, vďaka ich snahe ututlať škandály, ktoré som odhalil v priebehu pár rokov, vyústilo v cca. roku 2018 do toho, že som svoje kázanie pomenoval YogaPit, aby som ho odlíšil od ISKCONu a jeho aktivít. Začal som organizovať vlastné prednášky v centre OpenMind, ktoré som spoluvlastnil, a stretávali sme sa viacmenej v menších skupinkách, čo pokračuje dodnes.
Medzitým sa kázanie online zefektívnilo, čo sa týka dosahu, kvality ale aj kvantity, a k Facebook stránke Reinkarnacia sa pridružila aj nová stránka Namasté, neskôr Evolúcia vedomia s pomocou Ananda Cinmaya Rasa Dása, ako jedného z prvých bhaktov z online kázania, a aj stránka Cestu si nájdem alebo spravím a zopár ďalších menších. Spolu tieto stránky, aj s ich Instagram verziami, majú vyše 550.000 fanúšikov. Citáty védskeho charakteru pridávam do príbehov, tzn. stories, kde ich denne vidí v priemere od 8-12 000 ľudí a majú stovky interakcií.
Samostatnou kapitolou je Instagram, kde postupne základňa fanúšikov rastie, či už na profile Evolúcia vedomia, alebo Reinkarnácia.sk, kde majú obe po vyše 7000 followerov. Na Evolúcii vedomia sú všeobecnejšie pozitívne citáty a na Reinkarnácii sú čisto verše zo Śrímad Bhagavatamu (pôvodne pochádzajúce z blogu z časti Védy), kde počet záujemcov neustále príspevok od príspevku rastie a už prekračuje aj 50 a viac lajkov na jeden príspevok.
Postupne sa tam vytvorila komunita záujemcov, s ktorými si priebežne píšem, a vytvorili sme so staršími bhaktami, ktorí majú kazateľský duch, menší tím, ktorý sa novým záujemcom bude snažiť venovať. Niektorí si s nimi už píšu. Toto je len začiatok 🙂 Rovnako som začal robiť nedeľné live streamy na Instagrame, kde postupne vysvetľujem rôzne témy. Publikum postupne narastá, a naposledy (12.7.2020) som tam mal okolo 30 ľudí. To už je pomerne slušná prednáška. S mnohými z týchto ľudí si už priebežne píšem a posielam im aj knihy, hlavne Bhagavad-Gítu. Viacerí z nich začali chantovať. Týmto spôsobom čisto z Instagramu môžu prísť ročne desiatky nových bhaktov. Na všetko je však potrebné spoločné úsilie. Kto by chcel nejakým spôsobom pomôcť, bude vítaný. Sankirtan je konieckoncov spoločné úsilie v šírení tohto učenia, či v podobe kázania, alebo spievania Mahá-mantry.
Táto nová generácia má veľkú zodpovednosť. Tí, ktorí pochopili toto učenie a dokážu oceniť jeho hodnotu, by sa mali zapojiť do spolupráce a nezištným spôsobom sa snažiť šíriť ho, po vzore Šrílu Prabhupádu, predchádzajúcich ačárjov, či niektorých jeho žiakov. Netreba sa spoliehať na to, že je tu nejaká materialistická inštitúcia, ktorá to má mať na starosti, obzvlášť, keď si už dávno neplní svoj účel. Môžeme vidieť, že ISKCON posledné desaťročia, a stále viac a viac, zaujímajú len ich vlastné kostoly a managerka hierarchia, pozície a pod. O tom si však napíšeme v samostatných článkoch, kde je tomu vyhradená samostatná kategória. Je potrebné o týchto veciach hovoriť, pretože rovnako dôležité ako budovať šírenie tohto učenia, je upozorniť na všetko, čo toto šírenie bzrdí, alebo priam sabotuje – obzvlášť ak to je v mene tohto učenia.
Spôsobom ako robiť sankirtan je nekonečne veľa. Efektívny kazatelia však budú používať inteligenciu a prispôsobovať toto šírenie mieste, času, okolnostiam a publiku, aby dokázali reflektovať tieto faktory a docieliť tak čo najefektívnejší výsledok. Nestačí mechanicky opakovať zaužívané stereotypy „kázania“, len preto, aby tento opakovaný zvyk priniesol mentálne zmyslové uspokojenie tzv. kazateľom. Správne vykonávaný sankirtan sa pozná podľa toho, že prináša výsledky. Privedením nového človeka k tomuto vznešenému učeniu to však zďaleka nekončí. Je potrebná kultivácia a spolupráca všetkých záujemcov, aby táto misia mohla prosperovať a rozvíjať sa.
0 komentárov