Síta dévi, expanzia bohyne šťastia – Lakšmí dévi, je večnou manželkou Pána Rámačandru.
Šrímatí Síta dévi je dcérou bohyne Zeme, Bhúmi dévi, a ústrednou postavou Rámajány. Podľa vlastných slov Maharišiho Valmikiho, je Rámajána známa ako vznešený príbeh Síty „Sita-ayah Charitam Mahat“.
Ó, dcéra Janaka, požehnané duše utečencov! Ó, manželka Šrí Raghu Ráma, ozdobená žiarivými drahokamy! Modli sa, chráň ma vždy! Ty prebývaš v srdciach oddaných; Tvoje nohy žiaria leskom drahokamov zasadených do koruny Indru.
Kráľ Janaka bol múdry a dobrotivý kráľ Janakpuri a hoci bol veľkým svätým kráľom, bol bezdetný. „Radžariši – kráľ, ktorý žije ako mudrc: tak bol známy kráľ Janaka z dynastie Videha. Vládol kráľovstvu Mithila. Pozeral sa na svoj ľud s láskou a náklonnosťou.
Nález Síta Dévi v rakve v zemi:
Janaka Maharádž oral kus zeme a potom ho pripravil na vykonanie Jágje (duchovnej obete). Vykopal zlatú rakvu, v ktorej našiel krásne dievča a bol veľmi šťastný. Krajina zoraná jarmom sa nazýva „Síta“, a tak dal dieťaťu meno Síta. S príchodom dieťaťa sa zdalo, že kráľovo šťastie vzrástlo. Jeho kráľovná tiež porodila dcéru, ktorá dostala meno Urmila. Kráľovský pár vychovával deti s veľkou láskou. Dali im dobré vzdelanie. Dve krásne dievčatá si svojimi ušľachtilými vlastnosťami, dobrým správaním a inteligenciou obľúbili všetky a stali sa z nich ideálne princezné.
Síta vyrastala a hrala sa v paláci Janakaraj. Stala sa známou svojou krásou, ako aj oddanosťou. Často ju bolo možné vidieť pohrúženú do Božstva Pána Surya-vamsa. Keď bola sama, niekedy s láskou predvádzala zábavy rôznych podôb Pána a vychutnávala si Jeho zábavy. Takto prezradila svojim blízkym, že nie je obyčajné mladé dievča.
Jej sláva, rovnako ako jej krása, sa stala známou a čoskoro nastal čas, aby sa zasnúbila a potom vydala. Rovnako ako v prípade kráľov kšatryiov v tých dňoch, Janakaraj organizovala, že prídu všetci dôstojní králi a kniežatá, bude to výzva pre jej ruku a víťaz sa stane jej manželom.
Príbeh hovorí, že jedného dňa prišiel uctievaný mudrc Parašuráma navštíviť kráľa Janaka. Niesol so sebou luk. Nechal ho pred dverami kráľovskej sály a vošiel dovnútra. Síta uvidela luk, pribehla k nemu a začala sa s ním hrať, akoby to bol kôň. Iba tí, ktorí mali veľkú fyzickú silu a odvahu, dokázali zdvihnúť a manipulovať s lukom „Vaišnava“. Obyčajní ľudia ho nemohli ľahko zdvihnúť a on, zvedavo sa rozhliadajúc okolo seba, zbadal Sítu, ktorá sa s ním hrala, akoby to bol kôň. Mudrc a kráľ boli ohromení.
Veľký mudrc Parašuráma, ktorý je čiastočnou inkarnáciou (shaktyavesha avatara) Višnua, potom požehnal Sítu a povedal kráľovi Janakovi: „Môj drahý kráľu, iba veľký a silný človek sa môže oženiť s týmto dievčaťom s takou kapacitou. Usporiadajte pre ňu ‚Swayamvaru‘ (kde si nevesty vyberajú svojich manželov pre svoju zdatnosť) a nechajte najvhodnejšiu osobu v troch svetoch, aby sa s ňou oženil.“
Postupom času Síta a Urmila dosiahli zrelosť.
Kráľ Janaka vlastnil luk, o ktorom sa hovorí, že ho požehnal Pán Šiva. Bol to veľký luk a kráľ sa rozhodol vydať svoju dcéru za niekoho, kto by ho mohol zdvihnúť a nabiť jeho šíp. Pripravil sa na Swayamvaru.
Viac v článku Ráma Nawami
Zatiaľ žiadne komentáre.