späť

Šat-tila (Trisprisha) ékádaší

Šat-tila (Trisprisha) ékádaší

Pôst / Prerušenie (BA) 07.02.2024 (07:12 - 09:35)

Dálbhja riši sa opýtal Pulastji muniho: „Akonáhle duša príde do kontaktu s materiálnou energiou, začne vykonávať všemožné hriešne činnosti. Najčistejšia z osobností, prosím popíš mi, ako tieto nešťastné duše môžu uniknúť reakciám za tieto činnosti. Buď ku mne milostivý a vysvetli mi to.“

Pulastja muni odpovedal: „Tvoja otázka je priaznivá pre všetky živé bytosti podmienené hmotnou prírodou, ktoré hľadajú úľavu od strastí hmotnej existencie. Rád ti na ňu odpoviem, prosím pozorne počúvaj.

S príchodom mesiaca Magh (január-február) sa osoba má pripraviť na pôst ékádaší. Ovládnuť svoje zmysly, zbaviť sa hnevu a chtíču. Nemal by na nikom vyhľadávať chyby a s pripútanou mysľou by mal meditovať o božskej Osobe, Pánovi Višnuovi. Potom by mal nazhromaždiť sezamové semienka, kravský trus a bavlnu. Všetko by mal starostlivo zmiešať a vytvoriť 108 gulí a starostlivo uschovať. To všetko v deň v znamení Purvášádhána nakšatra. V deň ékádaší sa má skoro ráno starostlivo vykúpať a začať uctievať najvyššieho Pána spievaním Jeho svätého mena. Mal by tiež vykonať arati, obetovať santalovú pastu, vonné tyčinky, gáfor, ghí lampu a lahodné preparácie.

Potom prichádza na rad 108 gulí pripravených skôr. Zapáli sa posvätný obetný oheň a všetkých 108 gúľ sa do neho za spevu svätých mien vhodí. Celý deň a noc, ako každé ékádaší, sa má pôstiť od obilia a strukovín a nezmeškať ani jednu voľnú chvíľu ospevovaním Pána, najlepšie v spoločnosti oddaných. V deň Šat-Tila ékádaší sa navyše Pánovi obetujú rôzne druhy tekvíc a kokosových orechov a guava, alebo len betelové oriešky.

Oddaný sa má modliť k Pánovi Džanárdanovi týmto spôsobom: „O Pane Džanárdán, O Krišna, si najmilostivejšia božská Osoba a osloboditeľ všetkých padlých duší. O Pane, spadli sme do oceánu hmotnej existencie. Prosíme, buď k nám milostivý. Ó Pane s lotosovými očami, vzdávame Ti úctivé poklony znovu a znovu. Ó Najvyšší, buď k nám spolu so svojou večnou spoločníčkou Šrímatí Lakšmídéví večne naklonený a príjmy naše obetiny. „

Oddaný by sa mal pokúsiť potešiť kvalifikovaného bráhmanu. Obdarovať ho oblečením, topánkami, dáždnikom alebo len vrelým privítaním a nádobou vody. Požiadať ho o požehnanie, v podobe lásky k božskej Osobe. Mal by mu tiež obetovať hrniec sezamových semienok. Čierne sezamové semienka sú zvlášť vhodné na uctievanie pre ohňové obete, zatiaľ čo biele či hnede sú k jedlu. Ten kto daruje oba druhy sezamových semienok v deň Šat-Tila ékádaší, bude povýšený na nebeské planéty po toľko tisíc rokov, koľko semienok by sa zberalo, keby sa všetky darované semienka zasadili a dozreli. Na toto ékádaší sa má verný oddaný vykúpať vo vode zmiešanej so sezamovými semienkami, potierať sezamovou pastou svoje telo, obetovať semienka, jesť sezamové semienka, dávať sezamové semienka a prijímať sezamové semienka. To je šesť (čiže šat) spôsobov, ktorými sa sezamové semienka (tila) používajú pre duchovné očistenie a toto ékádaší. Preto sa nazýva Šat-tila ékádaší.

Raz sa dévariši Nárada spýtal najvyššieho Pána: „O Pane, Ty ktorý si veľmi naklonený svojim oddaným, prosím prijmi moje poklony. Prosím, popíš mi slávu Šat-tila ékádaší.“

Pán Krišna Náradovi odpovedal: „Ó, Nárada, popíšem tí udalosť, ktorej som bol osobne svedkom.

V dávnych dobách na Zemi žila jedna stará Bráhmanka. Uctievala Ma veľmi pekne každý deň a bola veľmi ovládnutá. Svedomito dodržiavala všetky pôsty, obzvlášť tie, ktoré sú v moju počesť a slúžila mi s plnou oddanosťou, bez akéhokoľvek osobného motívu. Jej prísne pôsty ju oslabili a bola veľmi chudá. Dávala milodary bráhmanom a ostatným, a dokonca plánovala dať aj svoj dom ako milodar. Hoci táto pokročilá žena dávala milodary vhodným ľuďom, mala jednu zvláštnu vlastnosť, a to tú, že nikdy nedávala ako milodar jedlo ani ho neobetovala na oltári.

To Mňa osobne veľmi zaujímalo a preto som zostúpil v prestrojení za oddaného Šivu, s girlandou z lebiek a almužnou v ruke. Keď som k nej pristúpil, oslovila Ma: O úctyhodný, povedz prečo si ma navštívil. Odpovedal som jej: O Bráhmanka, prišiel som od teba vyžobrať nejaké posvätené jedlo. Ale ona sa rozčúlila a do mojej almužny hodila kus hliny! Ó Nárada, jednoducho som sa otočil a celý udivený nad jej výstrednou zmesou vznešenosti a preľaknutia som odišiel späť do svojho sídla. Nakoniec táto odriekavá dáma dosiahla duchovného neba, tak veľké bolo jej úsilie v pôstoch a odriekaní. A pretože mi predsa len obetovala hrudu hliny, pretransformoval som túto hrudu do krásneho domu. O Nárada, tento dom bol ale bez všetkého nábytku a výzdoby a rovnako tak bez akéhokoľvek jedla. Preto keď vstúpila a uvidela len prázdne miestnosti, ihneď išla za mnou a veľmi nahnevaná ma oslovila: Postila som sa opakovane pri toľkých rôznych príležitostiach, až som z toho celá zoslabla a schudobnela. Uctievala som Ťa a modlila sa k Tebe toľkými rôznymi spôsobmi, lebo ty si vskutku Pán a ochranca vesmíru. Ale napriek tomu všetko v mojom novom dome nie je žiadne jedlo ani bohatstvo, Ó Pane, prečo tomu je tak?

Na to som jej odpovedal: Prosím vráť sa do svojho domu. Za chvíľu ťa prídu privítať manželky polobohov. Ale neotváraj dvere, kým tí nepopíšu slávu a dôležitosť Šat-tila ékádaší. .

Keď to vypočula, vrátila sa domov. Za nejakú chvíľu ju prišli navštíviť manželky polobohov a jedným hlasom zvolali: O prekrásna, prišli sme aby sme ťa uzreli, prosíme otvor dvere a príď sa nám ukázať. Ona ale odpovedala: O najdrahší, ak chcete, aby som vám otvorila dvere, budete mi musieť popísať slávu a dôležitosť Šat-tila ékádaší. Nikto však neodpovedal. Vrátili sa však neskôr a jedna z nich krásne opísala vznešenú povahu tohto ékádaší. A keď Bráhmanka otvorila dvere, uzreli, že nie je ani polobohyňa gandharví, ani nága-patní, ale len obyčajná žena.

Od tej chvíle dodržiavala Šat-tila ékádaší, tak ako jej to bolo popísané. Darovala veľa jedla a sezamových semienok získaných od manželiek polobohov a vďaka tomu získala prekrásne vybavenie, nábytok a zásoby jedla, ktoré tak očakávala vo svojom dome. To ale nie je všetko, jej pôvodne hmotná podoba sa premenila do krásnej duchovnej podoby s prekrásnou farbou pleti. Tak milosťou Šat-tila ékádaší, ona i jej nový dom v duchovnom svete bol nakoniec žiarivo honosný. Vybavený zlatom, striebrom, drahokamami a diamantmi. .

Ó, Nárada, osoba nemá len okázalo dodržiavať ékádaší, s túžbou dosiahnuť bohatstvo výmenou. Nesebecky má darovať sezamové semienka, šaty, jedlo podľa svojej kapacity. Má ospevovať mňa a mojich oddaných, a tým si zaručí všetko priaznivé a nakoniec dosiahne oslobodenie. .

 

Poznámka:

  1. V duchovnom svete samozrejme hmotné priania a hnev neexistuje. Pán zaranžoval, aby táto dáma prejavila tieto kvality, len aby poukázal na slávu tohto ékádaší.
  2. Pre vaišnavov dávanie milodarov a jedla znamená dávania vedomia Krišnu a rozdávanie prasádam, to je prednejšie.

Zdieľajte článok s vašimi priateľmi

0 komentárov