späť

Nityananda trajodáši – Zjavenie Pána Nityanandu

Narottama das Thakur, jeden z áčárjov v Gaudiya vaišnavskej sampradayi, na oslavu Pána píše, že ten, kto sa uchýli k lotosovým nohám Pána Nityanandu, získa upokojujúci mesačný svit miliónov Mesiacov. Ak sa niekto naozaj chce dostať do večných zábav Šrí Rádhy a Krišnu, musí sa pevne chytiť Jeho lotosových nôh.

Vo veku Kali-yuga Pán Krišna prichádza do tohto hmotného sveta ako Pán Čaitanya Maháprabhu spolu s Pánom Balarámom, ktorý sa zjavuje ako Pán Nityananda. Pán Nityananda je tiež známy ako Nitai, Nityananda Prabhu a Nityananda Ráma. Prijal rolu hlavného spolupracovníka Pána Čaitanyu v šírení spievania svätých mien Pána Krišnu v podobe Harinám-sankírtanu. Spoločným spievaním Pánových svätých mien rozdával milosrdenstvo Pána Krišnu všetkým padlým, materiálne podmieneným dušiam tohto veku.

Podľa učenia predošlých áčárjov sa k Čaitanyovi Maháprabhuovi nedá priblížiť alebo Mu porozumieť bez toho, aby sme sa uchýlili k Nityanandovi Prabhuovi, ktorý je pôvodný guru všetkých vesmírov. Slúži ako sprostredkovateľ medzi Pánom Čaitanyom a Jeho oddanými. Je druhým telom Pána, prejavujúcim sa ako Balaráma – Šrí Krišnovi, Lakšmana – Šrí Rámovi a Nityananda- Čaitanyovi Maháprabhuovi.

 

Vzhľad a detstvo Pána Nityanandu

Nityananda Prabhu sa zjavil v roku 1473 v Ekačakre, malej dedine v Západnom Bengálsku. Na pamiatku miesta Jeho zjavenia je tam chrám menom Garbhasva. Nityananda Prabhu sa zjavil v priaznivý trinásty deň (trayodashi) dorastajúceho Mesiaca v mesiaci Magha ako syn zbožného brahmanu. Jeho rodičmi boli Hadai Pandita a Padmavati. Obyvatelia Ekačakry boli úplne pohltení láskou k malému Nitaiovi. Ako dieťa rád organizoval zábavy Šrí Krišnu a Pána Rámu so svojimi kamarátmi z detstva. Prvých dvanásť rokov strávil hraním týchto zábav. Má belavú pleť Pána Balaramu a Jeho hlas je hlboký a melodický.

Púť Pána Nityanandu Prabhua

V trinástom roku, cestujúci sannyasi,  ktorý bol hosťom Pánových rodičov, požiadal, aby s ním poslali Nitaia ako spoločníka. Rodičia zaviazaní védskej kultúre nemohli odmietnuť jeho žiadosť a neochotne sa s Nitaiom rozlúčili.

Pán Nityananda cestoval po svätých miestach v severnej a južnej Indii, kým neprišiel do Navadvípu a stretol sa s Čaitanya Maháprabhuom. Navštívil rôzne sväté miesta, aby ich očistil od hriechov, ktoré po sebe zanechali pútnici. Počas svojej púte Pán navštívil miesta ako Gaya, Kashi, Prayag, Mathura, Govardhan, Hastinapur, Dwaraka, Ayodhya, Haridwar a mnoho ďalších svätých miest. Na ceste sa pri tom kúpal v mnohých svätých riekach. Pán šiel ďalej do Badarikašrámu a do ašramu Šrílu Vyasadévu, kde sa s ním stretol. Na svojej pútnickej ceste stretol aj Madhavendru Puriho, Ishvaru Puriho a Brahmanandu Puriho, ktorí boli všetci veľkými oddanými Pána Krišnu. Strávil mnoho dní užívaním si extázy z rozhovorov o Pánovi Krišnovi v spoločnosti Madhavendra Puriho a jeho učeníkov. Potom navštívil ďalšie miesta ako Setubandha, Danatirtha, Mayapuri, Avanti, Devapari, Trimala, Kurmakšetra atď.

Nakoniec dorazil do Jagannáth Purí, kde mal daršan Pána Jagannátha a topil sa v oceáne blaženosti, keď uvidel Božstvo Pána. Z Jagannáth Purí sa vrátil späť do Mathury.

 

Stretnutie s Pánom Chaitanyom a distribúciou Krišna-premy

Nityananda Prabhu sa stretol s Čaitanya Maháprabhuom v roku 1506 vo veku 32 rokov, keď mal Pán Čaitanya 20 rokov. Pán Nityananda vo svojej úlohe pôvodného duchovného učiteľa, zohrával hlavnú úlohu pri šírení yuga dharmy – sankirtanu po celom Gauda-deshi (Bengálsko, Orísa). Jeho milosrdenstvo bolo neobmedzené a ľudia, ktorí mali šťastie, že s Ním prichádzali do styku, si vychutnávali nektár Jeho pokynov a boli zaplavení láskou k Bohu.

Raghunath das, jeden zo šiestich goswamich, zahájil slávny festival Danda Mahotsava v Panihati vďaka milosti Pána Nityanandu a mohol tak slúžiť Čaitanyovi Maháprabhuovi. Tento festival oddaní dodržiavajú dodnes. Vďaka bezhraničnej milosti Pána Nityanandu boli aj tie najpoklesnutejšie duše ako Jagai a Madhai, ktorí boli zvyknutý na všetky druhy hriešnych činností, vyslobodení a obrátení na veľkých vaišnavov, ktorí prijali spievanie svätých mien Pána Krišnu. Oslobodil mnohých bláznov a padlé duše štendrou distribúciou Krišna-premy.

 

Zábavy Pána Nityanandu

Pán Nityananda sa oženil s Jahnavou devi a Vasudhou, dvoma dcérami Suryadasy Sarakhela, ktorý bol bratom Gauridasy Pandita – dôverného spolupracovníka Čaitanya Maháprabhua a duchovného majstra Šrílu Shyamanandu Pandita. Nityananda Prabhu mal s Vasudhou syna Virabhadru a dcéru menom Gangadevi.

Čaitanya Maháprabhu raz pozval Pána Nityanandu, aby prijal obed v Jeho dome. Pán Nityananda prijal pozvanie a bol Pánom Čaitanyom pohostený veľmi dobre.

Keď si obaja Páni sadli za obed, vyzeralo to, akoby Pán Ramačandra obedoval s Lakšmanom. Keď im matka Sači šťastne podávala jedlo, začali jesť s láskyplnými výmenami. Potom sa zrazu dva taniere s jedlom zmenili na tri taniere. Ako sa Páni začali usmievať, matka Sači sa vrátila s ďalším jedlom, ale na svoje počudovanie našla na mieste Pánov iba dvoch príťažlivých malých chlapcov. Jeden z nich bol bielej a druhý čiernej pleti. Obaja boli nahí, štvorrukí a držali lastúru, disk, kyj, lotos, pluh a palicu.

Boli ozdobení drahokamami Šrívatsa a Kaustubha a mali náušnice v tvare žralokov. Matka Sači mohla tiež vidieť nevestu v srdci svojho syna. Potom zrazu už nevidela nič. Spadla na zem s neutíchajúcimi slzami lásky, ktoré jej zmáčali celé telo a oblečenie. Keď upadla do bezvedomia, ryža, ktorú mala pri sebe, sa roztrúsila po celej miestnosti. Pán Čaitanya okamžite vstal, umyl si ruky a upokojil ju. Matka Sači sa čoskoro prebrala, ale potom len plakala vo svojej izbe. Ťažko dýchala a jej telo sa chvelo. Bola vo vytržení lásky k Bohu a na všetko ostatné zabudla.

Jedného dňa, keď Pán Nityananda býval v dome Šrívasa Thakura, tam prišla vrana a odletela s miskou vyrobenou zo zvonoviny, ktorá slúžila na uchovávanie ghí pre Pána Krišnu. Matka Malini dévi, manželka Šrívasa Thakura, zbadala vranu, ktorá sa vrátila, potom čo nechala misku v hniezde. S obavami začala plakať. Potom tam dorazil Pán Nityananda a dozvedel sa dôvod jej smútku. Keď ju ubezpečil, že získa misku späť, sa Pán obrátil k vrane a požiadal ju, aby misku vrátila. Vrana vykonala Pánov príkaz a vrátila sa s miskou v ústach. Potom čo Malini dévi, ktorá dobre poznala slávu Pána Nityanandu, videla túto úžasnú príhodu, upadla do extatickej lásky. Neskôr sa pozbierala a predniesla úctivé modlitby k Pánovi.

Pri ďalšej príležitosti vykonal Pán so svojimi oddanými v Panihati veľký kírtan. Potom nariadil svojim služobníkom, aby mu spravili abhíšek. Všetci oddaní na čele s Raghavom Panditom zariadili potrebné veci a kúpali Pána vodou z Gangy, zatiaľ čo ospevovali Jeho slávu. Po abhíšeku Ho obliekli do nových šiat a na telo mu naniesli pastu zo santalového dreva. Zdobili Ho kvetinovými girlandami a lístkami Tulasí.

Pán si sadol na trón a pohľadom ich zalieval Krišna-premou. Raghavovi Panditovi nariadil, aby vyrobil girlandu z kvetov Kadamba s tým, že tieto kvety má veľmi rád. Keď Raghava Pandita pokorne povedal, že nie je sezóna kvetov Kadamby, Pán ho požiadal, aby išiel domov a hľadal ich. Keď Raghava Pandita dorazil domov, prekvapilo ho, keď na jeho nádvorí rozkvitli na citrónovníku nádherné voňavé kvety Kadamba. Raghava Pandita, premožený extázou, z nich rýchlo vyrobil girlandu a ponúkol ju Pánovi. Všetci vaišnavovia sa tak cítili veľmi šťastní. Takto Pán Nityananda pred svojimi oddanými prejavoval mnoho nepredstaviteľných zábav a topil ich v oceáne transcendentálnej extázy.

Pán ukončil svoje pozemské zábavy tým, že vstúpil do Božstva Bankima Raya (Krišnu), ktoré sa nachádza blízko Ekačakry.

Zdieľajte článok s vašimi priateľmi

0 komentárov Zanechať komentár